Byggahus.se

Byta plats på väggströmbrytare från insidan av väggen till utsidan

1. D
    Medlem Nivå 8
    Jag vill byta plats på en strömbrytare från insidan på ett rum till utsidan dvs tvärs genom väggen på samma höjd så att man kan tända innan man går in i rummet. Jag skulle vilja förbereda så mycket som möjligt, göra hål, montera in apparatdosa, dra rör vilket handlar om +5cm från befintligt rör, och sedan ta in en elektriker för besiktning.

Bör jag montera loss hela den gamla apparatdosan eller kan jag bara borra ett hål genom den till andra sidan väggen och bara trycka in ett rör och föra befintlig kabel genom röret? Kan jag använda flexrör för att skarva från befintligt kabelrör?
    Något annat jag bör tänka på?

Huset är från 40-talet.

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Är du säker på att det finns plats med två dosor "rygg i rygg" inne i väggen? Om inte vet du om lämpligaste platsen är under, vid sidan av eller över befintlig dosa ? Jag föreställer mig att det tar högst 5 min extra för en elektriker att avgöra detta och att borra hålet tar ju max 2 minuter, så varför bry dig om förberedelser. Om du köper dosa och rör (blir mycket spill) så är det inte säkert att det är bästa lösningen, fast du kanske tjänar 50:- . Jag skulle då inte bry mig om att förbereda en sådan liten sak (som enligt reglementet dessutom är olagligt), utan ta elektrikern direkt.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Varför ska du ta dit en elektriker för att godkänna?? Han kan inte ge dig nått godkännande för det du gjort utan endera gör du "jobbet" och tar ansvar för att allt blir rätt eller så gör elektriken "jobbet" och ansvarar för att det blir rätt.
    Hur du ska göra beror lite på hur det ser ut, men jag skulle troligen sätta in en rotdosa mitt emot den bef. brytaren samt sätta en rör/slang bit mellan det g:a och det nya.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Och att koppla om trådarna från den gamla strömbrytaren på insidan till den nya på utsidan skulle till och med jag gå iland med :)

Skall du bara sätta ett doslock över dosan där den gamla strömbrytaren satt?

5. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Finns det plats kan man fixa trappkopplare, så att det går att tända/släcka på båda ställena.

• Laddar…
  6. D
    Medlem Nivå 8
    Verkar som att vissa tycker att man kan göra detta själv utan elektriker. Vad betyder det för försäkring mm? Räknas inte detta som fast installation?
    Man får ju visserligen byta ut kontakter och strömbrytare men jag vet inte hur detta ska räknas.

7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Det enkla, korrekta och tråkiga svaret är att du inte får göra något av "montera in apparatdosa, dra rör vilket handlar om +5cm från befintligt rör". Detta är ett brott och hur många elektriker som än besiktigar det påverkar inte ett smack att du begått ett brott.

Om du struntar i den detaljen, vilket många inklusive undertecknad stundtals gör, så kan du visst göra som du tänkt. Och ja det räknas som fast installation.

Försäkringen bryr sig formellt enbart om anläggningens skick och inte om av vem/vilka som medverkat till anläggningens tillkomst.

8. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Solklart att du inte får göra det :)

9. S
    Medlem · Nivå 10
    Är elektriker och detta är vad jag tycker.

Förbered inte, elektrikern kommer fakturera dig för minst en timme i vilket fall som helst, om du själv tar hålet och drar slangen kan han ha invändningar på ditt jobb och kanske få lov att göra om det.

Är det en tunn vägg utan möjlighet att sätta dosorna med ryggarna mot varandra skulle jag satt den nya under ifall den gamla sitter över 1 meter, och ovanför ifall den gamla sitter under 1 meter.

Jag tror att dina förberedelser kommer ställa till mer besvär än nytta i detta lilla jobb.

10. D
    Medlem Nivå 8
    Tack för alla svar!

11. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Fullösningen är ju att borra ett 16mm hål rakt genom dosan och trycka igenom en bit VP-rör som du smältlimmar fast. Sedan sätter du en utanpåliggande strömbrytare på andra sidan.

• Laddar…