Byta pannor, även papp o läkt?

4k läst  4 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Har ett hus från 30-talet (brutet tak) med dåliga tegelpannor. Hur konstaterar jag om jag även behöver byta papp och läkt. Pannor kan jag byta själv men behövs allt byta så blir det en annan apparat och då måste jag leja bort jobbet för 100 tkr.

//andreas

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Byta pannor, även papp o läkt?

Om det är orginaltaket så kan du utgå från att det är dags att byta även underlaget. Man lägger ju inte nya pannor på halvrisig papp och läkt.

Lyft på några pannor och titta på läkten/pappen. Ser det bra ut eller faller den i småbitar? Titta utmed taket efter inbuktningar - där har säkert läkten ruttnat och fallit ihop.

Är inte detta jobb gjort på länge är det ju också ett utmärkt tillfälle att besiktiga undertaket/råsponten - och byta det som behöver bytas.

Om du anser dig vara händig nog att byta ut alla pannor så ska du inte bekymra dig för läktande och pappande - att få pannorna att ligga rakt och snyggt är svårare än att lägga papp och läkt. Mer jobb blir det ju förstås men.......

3. P
    Medlem Nivå 10

kolla framför allt på sol sidan där solen lyser som mäst o varmast.. det är där pappen slits mäst = dvs tar slut först..

4. C
    Medlem · Nivå 10

Jag håller med MathiasS att det inte ngn stor sak att lägga/spika papp och spika läkt. Det finns bra anvisningar från pannleverantörerna.

Jag läste om ngn som valde tryckimpregnerad läkt för att öka livslängden på läkten. Kan vara ngt att grunna på!

5. A
    Medlem Nivå 1

Tack för era svar.
    Jag är inställd på att byta allt, det känns bra att veta att allt är schysst.

//andreas

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: