Stäng vattnet och skruva loss respektive kran med den stora muttern som jag antar är dold i bilden strax bakom själva vreden. Antar att det sitter någon slags krankägla där som går att byta.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jag gjorde detta för några dagar sedan på en liknande armatur. Posta gärna litet mer bilder hur det ser ut just vid kranarna men jag bara förmodar att det är standard.
Det du behöver köpa, om din kran är liknande min: krankäglor, 2-pack med packningar https://www.bauhaus.se/krankaglor-f...67715&indexName=nordic_production_sv_products
Absolut skitenkelt att byta med vanlig skiftnyckel. Tar ca 5 minuter för båda sidor.
Det du behöver köpa, om din kran är liknande min: krankäglor, 2-pack med packningar https://www.bauhaus.se/krankaglor-f...67715&indexName=nordic_production_sv_products
Absolut skitenkelt att byta med vanlig skiftnyckel. Tar ca 5 minuter för båda sidor.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Absolut, de finns i olika storlekar. Den vanliga halvtums funkade fint för mig med en armatur från typ 70-talet. Bästa är väl att köpa hem några olika varianter, skruva isär och se vad det är som passar och lämna tillbaka de som inte passade. Men för vanliga kranar är nog det hetaste tipset att krankäglorna jag länkade kommer att funka.
Mest förbluffad blev jag att utbytet bokstavligen tog någon minut bara. Verkligen "plug & play".
Mest förbluffad blev jag att utbytet bokstavligen tog någon minut bara. Verkligen "plug & play".
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Nu ska man givetvis inte tro att en "kran" (armatur) är likadan som någon annan. Men i vårt fall var det verkligen "plug&play". Lossade hur enkelt som helst med vanlig skiftnyckel, krankäglorna drogs bort enkelt med handkraft, de nya trycktes dit enkelt och snäppte på plats. Som en extra bonus fanns ju dessa packningsringar som hängde med, superenkelt att byta till de nya.
Om allt kärvar så krävs andra ansatser.
Om allt kärvar så krävs andra ansatser.
Det är i min sons hus i Norge. Nu har jag lämnat, men kan be honom skicka fler foton.H Harald Blåtumme skrev:Jag gjorde detta för några dagar sedan på en liknande armatur. Posta gärna litet mer bilder hur det ser ut just vid kranarna men jag bara förmodar att det är standard.
Det du behöver köpa, om din kran är liknande min: krankäglor, 2-pack med packningar [länk]
Klicka här för att svara