Byggahus.se

Byta offerbräda

1. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Vårt hus är liggande timmer med puts på, från 1750 eller eller 1860 beroende på vem man frågar. Putsen kom på vid förra sekelskiftet någon gång.

Offerbrädsn är en enkel vinklad bräda mellan puts och grund. Den är helt slut på några ställen (framför allt i söderläge) och kan petas loss med fingrarna. Hur byter man den? Kan man bara rensa bort den befintliga och knacka dit en ny i lämplig dimension? Vilken sorts planka, och hur ska den behandlas? Borde man isolera med något innanför den mot syllen, syllpapp kanske?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

image.jpg

Längst in på sista bilden skymtar syllen.

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Bäst är fura med bara kärnved, om du inte får tag i det, är gran bättre. (gran har bättre motstånd mot röta än ytveden i furan)

• Laddar…
  3. osiris
    Var får man tag i det? Och hur fäster man offerbrädan, räcker det med att kila fast den eller ska det spikas/skruvas?

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Något mindre sågverk som har specialdimesioner kan ha. Jag har dålig koll på Stockholmsområdet men det kanske finns nån annan här på forumet som vet.

Man brukar spika eller skruva med långa spik utifrån och in i stommen. det borde synas hur dom gamla suttit.

5. S
    Allvetare · Nivå 11
    Nu kan jag inte det här alls men det känns som du bör få offerbrädan in under putsen eller lägga en fog.
    Annars kan ju offerbrädan få motsatt effekt om det läcker in mellan puts och bräda.

6. osiris
    Det är typ inget kvar av brädan på den sidan, men jag ser varken spikar eller skruvar...

Ska de isoleras innanför eller ska den ligga direkt mot syllen?

7. osiris
    Ja, jag tänker detsamma. Rätt hyvlad är det nog bara att kila in offerbrädan under putsen - så att den omges av puts (ovanför), syll (ena sidan) och grund (under).