1 059 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Byta och måla över IKEAs lådfronter (IKEA Faktum och Rationell)
Vi ska försöka budgetrenovera vårt kök. Större delen av köket är gammal funkis, men någon har även satt in IKEA Faktum stomar i ett hörn, med Rationell lådor med högblanka fronter i oxblodsrött. Någon gång i framtiden kanske vi platsbygger något där istället, men just nu vill jag bara få bort den röda färgen.
Det verkar svårt att få färg att fästa på den högblanka ytan, så jag funderar på alternativet att köpa nya lådfronter, ex IKEA Veddinge, och måla om dem i samma färg som resten av köket. De ska vara träfiberskiva med polyuretanfärg och akrylfärg enl IKEA. https://www.ikea.com/se/sv/p/veddinge-ladfront-vit-10205435/
Någon som har erfarenhet av att byta ut Rationell lådfronter eller av att måla över IKEA andra lådfronter? Var det meckigt och hur blev resultatet?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar svårt att få färg att fästa på den högblanka ytan, så jag funderar på alternativet att köpa nya lådfronter, ex IKEA Veddinge, och måla om dem i samma färg som resten av köket. De ska vara träfiberskiva med polyuretanfärg och akrylfärg enl IKEA. https://www.ikea.com/se/sv/p/veddinge-ladfront-vit-10205435/
Någon som har erfarenhet av att byta ut Rationell lådfronter eller av att måla över IKEA andra lådfronter? Var det meckigt och hur blev resultatet?
Ett perfekt tillfälle att montera självhäftande folie istället för att måla. Tänk dig stora ”klistermärken”
Finns i jordens alla nyanser om du tar dig till ett företag som folierar fordon.
Lite finess krävs vid hörnen, men lättare än att få en fin målad yta.
Finns i jordens alla nyanser om du tar dig till ett företag som folierar fordon.
Lite finess krävs vid hörnen, men lättare än att få en fin målad yta.
Tack för tips! Men skulle helst ha lådorna i samma färg som resten av köket (ska måla om funkisskåpen i samma veva).M MasMats skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 695 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 695 inlägg
Är det så att färgen egentligen är en folie så att det skulle gå att dra bort folien för att få en yta som är lättare att måla?
Är det inte olika höjder på Rationell- och Metod-lådfronter, kanske infästningen också?
Ikea gjorde ju om hela kökssystemet när de bytte till Metod.
Är det inte olika höjder på Rationell- och Metod-lådfronter, kanske infästningen också?
Ikea gjorde ju om hela kökssystemet när de bytte till Metod.
Det hade ju varit praktiskt, men det verkar inte så? Det är en stålram runt så det är lite svårt att se. Men jag testade att ta bort handtaget och från de hålen går det i alla fall inte att få tag om någon folie.BirgitS skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 695 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 695 inlägg
Här är en tråd om att måla gamla högblanka Ikea-luckor: https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-lackera-oever-hoegblanka-luckor.280630/
Grunda med BIN fungerar garanterat. Sedan målar du med vad som helst// målareA Altra skrev:Vi ska försöka budgetrenovera vårt kök. Större delen av köket är gammal funkis, men någon har även satt in IKEA Faktum stomar i ett hörn, med Rationell lådor med högblanka fronter i oxblodsrött. Någon gång i framtiden kanske vi platsbygger något där istället, men just nu vill jag bara få bort den röda färgen.
[bild]
Det verkar svårt att få färg att fästa på den högblanka ytan, så jag funderar på alternativet att köpa nya lådfronter, ex IKEA Veddinge, och måla om dem i samma färg som resten av köket. De ska vara träfiberskiva med polyuretanfärg och akrylfärg enl IKEA. [länk]
Klicka här för att svara