Hej!
har ett hus från -79 där det stod att nockbrädan är felaktigt monterad. Den är skråspikad ned i råsponten/takstolarna. Den nockbrädan har iallafall vridit sig så att nockpannorna går som en orm över taket vilket skapar glipor till övre pannraden.
Jag ska inte byta hela taket ännu då det i övrigt är i fint skick. Pappen är bra och strö/bärläkt.
jag vill dock byta ut nockbrädan och översta bärläkten på ena sidan, montera nockband och sedan tvätta & måla pannorna (decatak) för att dryga ut livslängden lite..
till frågan; hur hade ni satt fast den nya nockbrädan? På samma sätt som den gamla - skråspika. Eller på något annat sätt?
bifogar en bild.
har ett hus från -79 där det stod att nockbrädan är felaktigt monterad. Den är skråspikad ned i råsponten/takstolarna. Den nockbrädan har iallafall vridit sig så att nockpannorna går som en orm över taket vilket skapar glipor till övre pannraden.
Jag ska inte byta hela taket ännu då det i övrigt är i fint skick. Pappen är bra och strö/bärläkt.
jag vill dock byta ut nockbrädan och översta bärläkten på ena sidan, montera nockband och sedan tvätta & måla pannorna (decatak) för att dryga ut livslängden lite..
till frågan; hur hade ni satt fast den nya nockbrädan? På samma sätt som den gamla - skråspika. Eller på något annat sätt?
bifogar en bild.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Säkert inte enligt norm men jag använde vinkeljärn som jag bockade till rätt vinkel och skruvade fast i tak och nockbrädan. Sitter som berget. https://www.essve.com/sv/produkter/...-p4-p5-v21-v9-och-p8/vinkel-v9-varmforzinkad/
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Jag var lite inne på en sådan lösning med, och i och med att man sätter nockband så borde inte skruvhålen till beslaget släppa igenom vtten antar jag..
G OMathson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden