Hej!

har ett hus från -79 där det stod att nockbrädan är felaktigt monterad. Den är skråspikad ned i råsponten/takstolarna. Den nockbrädan har iallafall vridit sig så att nockpannorna går som en orm över taket vilket skapar glipor till övre pannraden.

Jag ska inte byta hela taket ännu då det i övrigt är i fint skick. Pappen är bra och strö/bärläkt.

jag vill dock byta ut nockbrädan och översta bärläkten på ena sidan, montera nockband och sedan tvätta & måla pannorna (decatak) för att dryga ut livslängden lite..

till frågan; hur hade ni satt fast den nya nockbrädan? På samma sätt som den gamla - skråspika. Eller på något annat sätt?

bifogar en bild.

• Ett tak med tegelpannor och en defekt sektion där några pannor saknas, visande undertaket och takstegen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var lite inne på en sådan lösning med, och i och med att man sätter nockband så borde inte skruvhålen till beslaget släppa igenom vtten antar jag..

G OMathson skrev:
Säkert inte enligt norm men jag använde vinkeljärn som jag bockade till rätt vinkel och skruvade fast i tak och nockbrädan. Sitter som berget. [länk]

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K
Du sätter antingen nockbrädeshållare som tergo länkat till eller så använder du farexband. Lite billigare.
Båda fäster du dock i ströläkten under bärläkten, men ska du byta ut översta bärläkten så är det ju inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.