Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Byta min BR mot pappas villa

1. B
    Lägenhetsfixare · Stockholm · 19 inlägg

baws

Lägenhetsfixare
    Hej,

Jag är i en situation där min pappa inte orkar med sin villa och vill flytta till en lägenhet.
    Jag har en lägenhet som är av intresse.

Ett förslag har uppkommit om ett byta rakt av då pappa vill att huset skall vara kvar inom familjen
    Dvs jag skänker min lgh till honom, och han skänker sitt hus till mig.

Min lgh är värderad till ungefär 2.5 M, huset är värderat till 4.5 M då det är i renoveringsbehov.
    Jag har 1.5 M i lån (amorteringsfritt) och pappa har 0 kr i lån.

Nu när jag funderat mer allvarligt på detta så inser jag att jag kommer behöva belåna ganska mycket på huset för att rusta upp det, och jag är osäker på om jag skulle klara av detta i.o.m. nya amorteringskravet.

Jag antar att jag skulle behöva teckna ett helt nytt lån, dvs jag kan inte flytta över befintliga lånet till huset och på sätt åtminstone få den delen amorteringsfritt?

Hur hade ni gjort?

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 557 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Är du ensambarn? Om inte tycker jag att frågan är större än såhär. I övrigt funderar du på att tacka nej till en gåva på några miljoner. Det synes dumt.

• Laddar…
  3. B
    Lägenhetsfixare · Stockholm · 19 inlägg

baws

Lägenhetsfixare
    Ensambarn, korrekt.

Jag tänker mer på att jag skulle behöva renovera/rusta upp huset för 1–2 MSEK då det är väldigt gammalt.

Om jag måste lägga om mina nuvarande lån helt, så kommer jag åka på amorteringskrav, om jag dessutom skulle behöva låna 1–2 M extra så vet jag inte om jag skulle klara av den kostnaden.

Jag skall ringa banken och fråga hur ett fall som detta skulle gå till.

4. L
    Medlem · Stockholm · 225 inlägg

logic

Medlem
    Såsom jag ser det så behöver du alltså lösa ut lånet på din lägenhet (1 000 000 kr) och därefter låna motsvarande belopp för att kunna flytta in i huset.

Upp till 50 % belåning är ju fortfarande amorteringsfritt. Det innebär att du kan låna upp ca 1,25 miljoner på huset innan du ens behöver tänka på amortering. Det räcker ju till ganska omfattande renovering.

Jag tycker att detta låter som en fantastisk möjlighet. Har du god inkomst kan du ju se det som ett långtidsprojekt och renovera bit för bit, så kanske du kan minimera upplåning och spara ihop till de olika momenten istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.