Vår gamla Electrolux-mikro slutade värma imorse.

Det blev mörkt i ugnen, displayen levde men knapparna funkade inte och en kylfläkt gick och gick inte att stänga av.
Jag "bootade om" med säkringen (inbyggnads med stickproppen bakom) och då återuppstod den till synes, men den värmer inte.
Installerad 2007.
Microvågsugnar ska visst vara lite lurigt (farligt) att meka och jag vet inte om jag orkar med den fajten. Vi har ändå varit lite irriterade på att man inte kan ändra effekten medan den går. Då måste man stänga av och börja om....

Kanske blir till att byta då. Ugnen har även börjat dra säkringen ibland när man växlar mellan programmen kring grill medan den värmer

Mikrovågsugnen är 46cm hög och ugnen är ca 58cm (kanske nischhöjd 595 som de flesta ugnar verkar ha numera).
Dock konstaterar jag att nästan alla inbyggnadsmikros numera är ca 38cmm höga och har tallrik kring 25cm. Vår gamla har 32.5cm tallrik. Mindre vill vi helst inte ha.

Dessutom har de rostfria paneler och nu verkar det mesta vara svart. Svart skulle nog se konstigt ut när kyl, frys och diskmaskin är rostfritt.

En 38cm kunde nog funka genom att sätta ett extra galler eller en passbit för att få vitt och slätt upp till skåpet ovanför. Alt får vi väl köpa en ny lucka (de är utbytta och samma modell verkar finnas så det går att beställa en som passar).,,det ena drar alltid med sig det gamla.

Men, sen såg jag att det finns kombiugnar som är 46cm höga (mikro+grill+varmluft). De verkar dock ha en märkeffekt på ca 3kW. Vi har ett schuko-uttag bakom. Kanske går det att få i 2.5mm2 FK och byta till perilex (fast att det bara är en fas). Eller hur brukar man göra med såna. Antar att schuko inte är att rekommendera. (Sen att hitta någon som är villig att göra ett så pass litet jobb är väl kanske knepigt)

Tittade även på ugnar och såg en (utgående) på IKEA som vid en första anblick såg ok ut, med pyrolys och rostfritt (ANRÄTTA) men den var märkt 2450W. Det verkar ju lite klent när man har 16A!?
Det fanns även en mikro i samma serie med 32.5cm tallrik (38 hög bara), men jag är skeptisk till en ugn med bara 2450W.
Maxtemp var 250 grader. Många nya verkar vara 230-250 grader max.
Vill gärna upp till minst 275.

Hur ska man tänka? Idéer och input mottages tacksamt!
Hur göra med nischmått?
Kombi-ugn kanske vore ett bra komplement, men då måste det ju säkras upp till 16A och ska man då ha schuko eller perilex - hur brukar man göra med såna ugnar?

Edit: Verkar inte finnas någon bra lösning eftersom perilex ska ha alla tre faser och norska uttag är tveksamt godkända och fast är krångligare... Kanske schuko och 16A och 2. 5mm2 är vad jag ska fråga om, eller välja den som föreslå det?

Det är ju bra att fråga efter rätt sak om man ska försöka få tag i en elektriker...
Märkeffekter - det är väl dumt att köpa en för klen ugn antar jag

Tips på bra kombos enligt alla önskemål ovan?

Många frågor...men det kanske är nån glad entusiast som nyligen gått igenom marknaden och har bra svar?

Redigerat:
Update:
Inga glada tillrop, men jag uppdaterar ändå.
Grillen funkade fortfarande så styrdatorn verkade ok.

Säkringen till högspänningsdelen (HV-trafo, kondensator, diod, magnatron) hade skjutit.
Satte i en ny och den blixtrade direkt.

Plockade isär och mätte (laddade ur kondensatorn innan jag pillade såklart).
Magnatron och transformatorer verkade ha de resistanser de skulle i alla ändar.
Kondensatorn var ok både med avseende på kapacitans och inre resistans.

Dioden mellan polerna på kondensatorn var ok, men dioden mellan kondensatorns ena pol och chassit var det kortslutning i!

Hoppas få hem en ny diod snart och se om jag får igång och ihop den.

Annars blir det nog återinvestering av ugn+kompaktugn (micro+grilo+varmluft).
Finns dock alldeles för många modeller att välja på och alldeles för mycket touchskärmar och wifi för min smak i de flesta.
Pyrolys i ugnen och kanske startfördröjning och helst 300 grader hade varit nice, samt varmluft i "micron"...
Såg en del AEG som såg ok ut utseendemässigt och hade enklare display... men har inte koll på det fabrikatet, men det ser ju till stor del ut som alla andra, så det är väl samma skit bakom loggan?

BirgitS
Varumärket AEG ägs av Electrolux-koncernen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.