Hej,

Förbrukning:
ca 25-30.000 kw per år.

Hus:
Byggt 1971, 216 kvadrat golvyta men då det är snedtak gissar jag på runt 165-180 boyta.

Värmesystem:
EL Panna CTC Electronic som matar varmvatten till ett vattenbatteri.
Vattenbatterier finns monterat framför en fläkt som skickar luft genom vattenbatteriet, luften transporteras därefter sedan genom kanaler i golvet till ventiler som finns i varje rum. 80% av inneluften återcirkulerar till fläkten och ca 20% "nyluft" tas från uteluften.

Jag gillar själva utformningen av systemet så skulle helst bara vilja hitta en ersättare till min CTC electronic.

Till varmvatten har vi en CTC Safir som är ca 4 år så den känns som man inte behöver röra i dagsläget.

Rent konkret så skulle jag gissa på att systemet består av runt 20-30 liter vatten som cirkulerar mellan CTC Electronic (står på nedervåningen) och vattenbatteriet(står på kattvind övervåning).

För att hålla 21-22 grader inomhus behövs vattentemperaturen som lämnar ctc electronic hålla ca 32-34 grader. Dock behöver CTC electronicen 3.7 kw för att leverera detta, vilket jag tycker känns lite högt?

Är det ett alternativ att köpa en modernare elpanna, eller ska man satsa på en luft/vatten värmepump som skickar vatten till mitt vattenvärmebatteri?

Eller ska man bara köpa moderna elpanna som är mer effektiv? Kan Fråluftvärme vara ett alternativ?

Eller ska man börja leta modernare FTX fläkt som har inbyggd värmekälla?

Problemet jag har är att alla jag har pratat säger olika (är väll självklar kopplat till vilka produkter kontaktade företag saluför), därav behöver jag er åsikt samt synpunkter på vilka delar jag ska byta för att dels säkerställa driften (fläkten ink vattenbatteriet är från -71 samt CTC pannan från -86).

Tacksam för synpunkter åsikter, ALLT MOTTAGES!!! :)

Hög förbrukning, men härligt att få ge sig in i lite energi besparande åtgärder, blir nästan lite avundsjuk.
Jag kan inget om ditt system men reagerar på att det bara behövs 34 grader till vattenbatteriet, är det när det är som kallast?
Om så är fallet så tror jag att du har möjlighet till nån typ av VP, för högre temperaturer så är det nog el eller att elda som gäller.

Real7 skrev:
Hög förbrukning, men härligt att få ge sig in i lite energi besparande åtgärder, blir nästan lite avundsjuk.
Jag kan inget om ditt system men reagerar på att det bara behövs 34 grader till vattenbatteriet, är det när det är som kallast?
Om så är fallet så tror jag att du har möjlighet till nån typ av VP, för högre temperaturer så är det nog el eller att elda som gäller.
Hej, håller med om att det är lite spännande att "kasta sig in" i det här. Är ganska teknikintresserad också så att lägga sena kvällar och nätter (när övriga familjer sover) är inga problem om man säger så!

VP låter intressant vilket känns rent installationsmässigt mycket praktiskt då den förmodligen skulle kunna anslutas på befintliga vattenledningar som idag går till vattenbatteriet. Men jag misstänker att man inte kan koppla/ansluta VP (tänker då på utomhusdelen) direkt till vattenbatteri, för antar att man behöver någon form av "buffertank" med kompletterande styrning för utomhus delen? Man kanske även skulle kunna docka på vår befintliga Safir Varmvattenbredare för att få ut bättre ekonomi.

MVH

Om det skulle funka med vp så har den både en inne och en ute del och möjlighet att bereda vv. Installationen är nog en enkel sak men beror såklart på vilken sorts pump man väljer.
Det du måste vara helt på det klara med är vilka temperaturer som krävs till batteriet för att värma huset vid riktigt kallt väder.

Det finns lite trådar om liknande system och problem här
http://www.byggahus.se/sokresultat/...of=FORID:9&ie=utf-8&q=vattenbatteri+luftvärme

Redigerat:
Varför inte en luftvärmepump som komplerring till aktuellt system. Du skulle redan ha installerat den för några år sedan och inte nu när du börjar funderar på alternativ. Llp nackdelar med att den inte når överallt kompletteras med ditt system eftersom 80 % av värmen används åter. Bör placeras centralt och inte så långt från insugskanalerna. Elpannan bör ställas några grader lägre då värmeelementet bara behövs som en komplettering då det är kallt ute. Att du även gillar ditt system väger in.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej

Absolut det låter inte som en dum ide plus att installationen känns enkel. Det jag funderar är hur elförbrukningen skulle se ut. Idag drar elpannan konstant 3,6kw, säg att jag vrider ner gradantalet så den drar 1,85 kW vilket är lägsta effektsteget. Skulle man klara att driva värmepumpen under ~2 kW. Nu har jag gjort enkelt att räkna effekt under konstant drift men i praktiken så skulle kanske inte effekten se ut så. Men då jag även har mål att kapa mina 3,6 kW som ctc pannan drar konstant så är det intressant att räkna på den totala förbrukningen :)

Har även kollat lite noggrannare gällande vattentemp på framledningen från ctc elpannan. Nu har det vart -8 grader under två dygn och framledningen är 33.6 retur 31.9 Samt innertemperatur är 21.2. Effekten är konstant 3,6kw på pannan.

Vet inte om jag förstår vad du menar, men om du värmer huset med värmepump så minskar du elförbrukningen mot om du värmer med direktel (elpanna). Läs lite om cop .
Om framlednings temperaturen är så låg så är det förmodligen smidigast att titta på värmepumpar som värmer vatten, kan vara värt lite extra pengar att slippa L/LVP tycker jag. Men det beror ju på förutsättningarna.
Sen att du kan värma huset med enbart 3,6 kW är lurigt, kan det stämma?

Redigerat:
Men TS verkar ha så låga framlednings temperaturer redan så själva värmeväxlaren är kanske inte problemet. Det verkar främst vara att värma vattnet billigare som är prio.
Det som är konstigt är ju att det borde behövas mer energi att värma ett så stort och gammalt hus. Om temperaturen faller snabbt ute så borde pannan skicka betydligt varmare vatten iaf. Vad jag kan se på nätet så har den en variabel effekt med ett max på 13kW.

Real7 skrev:
Vet inte om jag förstår vad du menar, men om du värmer huset med värmepump så minskar du elförbrukningen mot om du värmer med direktel (elpanna). Läs lite om cop .
Om framlednings temperaturen är så låg så är det förmodligen smidigast att titta på värmepumpar som värmer vatten, kan vara värt lite extra pengar att slippa L/LVP tycker jag. Men det beror ju på förutsättningarna.
Sen att du kan värma huset med enbart 3,6 kW är lurigt, kan det stämma?
Hej,

Jo jag känner att 3.6 kw känns ganska nära verkligen, har kollat förbrukningen mot mitt elbolag och räknar man lite så verkar det ligga runt där. Hoppas jag inte har vart otydlig nu, men det är som sagt under konstant drift, så det blir ju ändå 86,4 kwh per dag. Sedan kommer ju hushålls el så vi snittar runt 100-120kwh per dag. :)

Precis som du säger kan det vara värt att lägga lite extra på en Luft/Vatten pump då jag utgår ifrån att den skulle kunna anslutas mot min nuvarande varmvattenbredare och därmed få bättre ekonomi på sommaren. Vi snittar 1200 kwh per månad under sommaren och jag tror att mycket är pga min sambo gillar att fylla vår 2 åriga barnpool (uppblåsbar i plast) med varmvatten....

Nuvarande Varmvattenbredaren (200 Safir) kommer från CTC, så man kanske ska ta sikte på en pump från CTC, känns ju som att dessa kanske jobbar bättre ihop, alternativ finns någon snygg styrning från tillverkaren som är kompatibel med båda enheterna. (typ EcoLogic eller liknande).

Tittade även lite på Zenith 550 som verkar kunna styra pumpen (utedelen) samtidigt som den kan värma vatten. Verkar även har elpatron för tillskott, vilken bör innebär att man aldrig riskerar kyla om/när pumpen inte leverera tillräckligt med "värme". Dock är den inte direkt billig......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.