Hittade en armatur inkl GU10 halogen ljusskällor på Jula. Kan man byta ut ljusskällorna till LED på dessa? Det är 230V.

Bifogade bilden indikerar att det inte är möjligt då LED tillhör energiklass A... ?

Det fanns dedikerade armaturer för LED också precis bredvid men vill byta ljusskällorna till Philips master LED och armaturerna med halogen var lite billigare, nästan halva priset.

Etikett på belysningsprodukt med energiklasser och ikoner, visar kompatibilitet med halogen men ej LED.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag varken elektriker eller armaturexpert, men det låter otroligt att man inte skulle kunna stoppa in GU10 LED i de armaturerna, speciellt som det är 230V och alltså inte har transformator/drivare (då är det en annan femma). Jag har bytt samtliga ljuskällor till LED i alla våra armaturer (av olika ålder), bordslampor, taklampor, osv utan problem.

Vad säger de på Jula då?

• Gilla
Gundeman
  • Laddar…
Det funkar att stoppa in GU10 LED i dessa.

Har inte frågat de i affären då jag har dålig erfarenhet av deras så kallad "expertis".
Tror folk som svarar här har bättre koll och baserat på era svar så kommer jag köpa dessa och prova. Tack.

T
Det går att sätta LED i dem, men du måste montera dem som om du skulle sätta halogen i dem (pottor ovanför och rätt avstånd till brännbart material osv..), eftersom när du flyttat och nästa ägare ska byta lampor i dem så kan ju denne stoppa in 50W halogen istället..

Thullen.
Tack för ditt svar. Låter väl rimligt.
Behövs pottor även om det inte är stängt ovanför? Jag tänker bygga en ljusramp där det är öppet och luft kan alltså cirkulera relativt fritt.

T
är utrymmet tomt och fritt ovanför behövs inga pottor, pottorna är ju till för att hålla undan isolering och annat brännbart.
Men du måste hålla min-avstånden som borde stå i beskrivningen till spottarna, framgår inte det i beskrivningen hade jag valt andra spotlights :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.