Vi håller på med husbygge och över entrén ska det vara en balkong som vilar på 2 träpelare. Konstruktören har ritat dessa som 115x115 limträ men då jag har egen såg har jag efterfrågat annan lösning som inte är limträ. Dock har jag och konstruktören kommunikationsproblem (han förstår inte varför jag ifrågasätter hans lösningar). Fick till sist en lösning med 3st 45x120 ihopspikade med 2st 28x145.

Det jag undrar är om det inte går att använda homogena träpelare (ex 6x6 tum eller grövre?) istället för limträ eller hopspikade reglar. Har gett upp om att få annat svar från konstruktören ☹️.

Hahaha va?
Klart du ska såga egna pelare!
Ser INGA problem med det, och du kan välja bästa virket.
Se till att inget vatten kommer in i konstruktionen så håller det evigheter.

• Gilla
Isch
  • Laddar…
Sågar du så märgen blir kvar så kommer det att spricka.
Kan ju vara charmigt det också.
Alternativt såga 3 tum 6, torka, hyvla och limma medvattenfast lim.
Protte

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Sannolikt är det så att ditt egenkapade virke inte CE-märkt eller hållfasthetsklassat så då är inte konstruktören villig att ta något ansvar. Men det är säkerligen inga problem att byta så detta kan du byta ut fast på eget ansvar.

B bossespecial skrev:
Sannolikt är det så att ditt egenkapade virke inte CE-märkt eller hållfasthetsklassat så då är inte konstruktören villig att ta något ansvar. Men det är säkerligen inga problem att byta så detta kan du byta ut fast på eget ansvar.
Så kan det säkert vara. Han hade ju kunnat säga det bara istället för att svara på allt jag inte frågar 13 ggr om

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hahaha va?
Klart du ska såga egna pelare!
Ser INGA problem med det, och du kan välja bästa virket.
Se till att inget vatten kommer in i konstruktionen så håller det evigheter.
vad tror du om dimension?

Isch Isch skrev:
vad tror du om dimension?
Hur lång är pelaren och vilken last har den på sig?

B bossespecial skrev:
Hur lång är pelaren och vilken last har den på sig?
det är en balkong över entrén som bygger 2,3m ut från fasaden och då vilar på 2 pelare.

Isch Isch skrev:
det är en balkong över entrén som bygger 2,3m ut från fasaden och då vilar på 2 pelare.
Det låter som om din konstruktör är ung och oerfaren. Ett par pelare av den kalibern är inget som behöver beräknas. Men om han ändå anser sig nödig att beräkna pelarna, så är det ju ingen större match för en medelmåttig konstruktör.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det låter som om din konstruktör är ung och oerfaren. Ett par pelare av den kalibern är inget som behöver beräknas. Men om han ändå anser sig nödig att beräkna pelarna, så är det ju ingen större match för en medelmåttig konstruktör.
Vem har sagt att detta är anledningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.