Byggahus.se

Byta LED-driver för att få armatur dimbar?

1. M
    Medlem Nivå 5
    Har en LED-utelampa som lyser för mycket och skulle behöva dimmas. Tyvärr är den i dagsläget inte dimbar, så jag har börjat fundera på om det räcker att byta ut drivaren som sitter i armaturen till en dimbar dito och på så sätt lösa problemet? Kan för lite om LED, men i min värld så är alla LED dimbara, bara rätt driver sitter monterad. Hade tänkt använda en Fibaro Dimmer 2 (FGD-212) för att dimma på primärsidan.
    https://www.zwavesverige.se/dimrar/fibaro-dimmer-2-250w-med-energimatning-gen-5

Så, någon som verkligen kan detta med LED kanske kan förklara och tala om om jag gissar rätt eller inte....?

Mitt förslag på dimbar driver - 350mA-varianten borde räcka...eller?

https://www.elbutik.se/product.html...WgBTha-QLoUsa2E9Rrinwf5kbHUc9rYRoCz_MQAvD_BwE

Bifogar bilder på original LED-driver och själva "LED-kortet".
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    LED_kort.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Org_LED_driver.jpg

mvh/ Moribusken

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Ja, det kan vara en lösning som fungerar. Sedan hur stor dimningsområde du får är lite osäkert.

3. M
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar. Så mitt antagande att alla LED är dimbara stämmer alltså?
    Om man kollar på den monterade drivern så står det konstant ström 350mA. Är det rätt
    tänkt att den 350mA dimbara driver jag länkade till ovan skulle vara lagom, eller behöver jag
    gå upp ett snäpp?

mvh/ Moribusken

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Ljusstyrkan kan i alla lysdioder, som enskild komponent, ändras, antingen genom att ändra strömmen genom dioden eller med snabba till/från-slag.

Du ska välja ett drivdon med samma ström som bef drivdon har, 350 mA.

5. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    Det du bör leta efter dock är att maximal spänning och effekt klaras med din nya driver. Denna ser ut att kunna leverera 36 volt och 10W. Så det är ingen större sak, men det finns alltid en risk att nya drivern inte kommer upp i samma spänning. Så kolla det bara.