Byggahus.se

Byta lampknapp mot rörelsevakt

1. I
    Medlem · Stockholm · 35 inlägg

Iceman71

Medlem
    Hallå!

Jag vet att frågan dykt upp tidigare, men jag tror att jag har en liten annan twist på den.
    När jag tog bort knappen och kollade sladdarna så såg jag att inkommande fas gick vidare till ett intilliggande uttag. Eljo-knappen har tydligen en liten kopplingsplint vid inkommande fas för att kunna ansluta 1 eller 2 sladdar som kan dras vidare. Det har inte min rörelsevakt.

Hur ska jag ansluta den lilla sladden till vägguttaget om jag ska göra som de stora grabbarna, dvs enligt konstens alla regler? Kan jag tvinna ihop inkommande fas och denna och skruva fast i samma uttag på rörelsedetektorns plint eller skulle en riktig elektriker använt någon annan form av förgrening av inkommande fas?

2. stilofunk
    Medlem · Stockholm · 748 inlägg

stilofunk

Medlem
    Om dosan sitter i närheten kan du dra två FAS-ledare och låta den ena passera igenom apparatdosan och vidare till vägguttaget.

3. I

Iceman71

Medlem
    Jag vill inte dra om några kablar. Om man inte bör trycka in båda kablar i plinten på rörelsedetektorn så antar jag att det finns andra lösningar för att förgrena inkommande fas. Är det inte sådant man använder en toppklämma till?

4. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 8 059 inlägg
    Ett sätt är att koppla ihop de två tåtarna för fasen i en wago (toppklämma som man kopplar ihop ledare med) + en till liten bit ledare som du sedan kopplar in i rörelsevakten. Då har du gjort en förgrening typ.

//Patrik

5. I

Iceman71

Medlem
    OK. Jag antar att en sådan koppling är mer enligt reglerna än att trycka in båda ledarna i plinten? Då får jag vänta tills jag får tag i en wago.

6. Patrik_Hed
    Och du ser att båda ledarna får plats riktigt i plinten så kan du ju skruva fast båda där.

//Patrik

7. I

Iceman71

Medlem
    Nja, det är just det som är haken. Det kan gå, men det ser inte ut att vara gjort för två ledare och om man då trots allt skulle lyckas kanske "Arga snickaren" får ett vansinnesutbrott om han skulle se det... ;)

Tack för wago-tipset!

8. Mikael_L
    Medlem · 46 333 inlägg
    Är du inte tvungen att dra fram en nolla ändå?

9. Patrik_Hed
    Alla rörelsevakter kräver inte nolla. Det beror på lasten.

//Patrik

10. I

Iceman71

Medlem
    ...och denna är just en sådan som inte kräver nolla.

11. ybu
    Medlem · Jämtland · 429 inlägg

ybu

Medlem
    Eljos enklaste/billigaste behöver ingen nolla, de övriga modellerna gör det.

12. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Vilken modell har du köpt som ej kräver nolla? Pris och vilken last klarar den?

13. I

Iceman71

Medlem
    APD400. Den var så dyr att jag försöker förtränga det (dvs inte Eljos billigaste), men den har bra inställningsmöjligheter, inbyggd dimmer och kräver ingen nolla.

Den ska klara glödljus och elektroniska trafo:s.

14. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 884 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Är inte rörelsevakten gjord för att gå in och ut med fasledaren så går det bra att använda en kopplingsklämma typ ubåt/wago/hellerman osv..

Har du en fas som går vidare till ett uttag så borde det väl rimligt vis gå en nolla genom dosan till uttaget också.. Var bara en parentes eftersom du ändå inte behövde nolla d^_^b

15. I

Iceman71

Medlem
    Jodå nollan finns, men den går förbi brytaren och vidare till jacket. Den sladden behöver jag som sagt inte kapa.

För mig som inte jobbar i branschen, tyckte jag de där wago med en liten arm som låser fast ledarna verkar trevliga. Tvinna och vrida känns OK med lågspänning (för mig), men här vill man ju inte göra bort sig med en koppling som lossnar. Var hittar jag de där wago?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.