Byggahus.se

Byta lägenhet mot villa

1. Å
    Medlem · 1 233 inlägg
    Hej!

Vi har skrivit på kontrakt för ett hus där det i köpet ingår att säljarna får överta min hyresrätt - i husköpekontraktet finns med en klausul som säger att köpet kan återgå om det inte är klart med lägenhetsbytet senast 10 augusti.

Enligt vad jag läst i hyresrätten (Hyresnämndens hemsida) så ska det inte vara några problem, vi har budat på huset på samma villkor som övriga spekulanter och köpeskillingen ligger 625.000 kr över utgångsbudet (= mer än 31% över). Alltså är det svårt att se det på annat sätt än att vi betalar marknadsvärdet för huset.

Nu till frågan: vi har lämnat in bytesansökan till min värd med personbevis och hela baletten. Idag ringde jag för att fråga hur det går och fick då till svar att han ville ha en massa kompletterande uppgifter, bl.a. organsationsnr + adress + telefonnr för det egna företaget som en av säljarna har och personnummer på deras 16 mån gamla dotter.
    Finns det någon som kan svara på vilka upplysningar som värden har rätt att begära in. Är de här upplysningarna normalt att värden begär in? Eller ska jag misstänka att värden vill "strula" ? ???

Till saken hör också att den andra säljaren (som inte har eget företag) är arbetslös (är snickare och jobbar svart), rent formellt (om man bortser från den svarta inkomsten) så har han ju ett yrke där det är lätt att få arbete + vinsten från husförsäljningen - alltså inga finansiella problem. Kan det ändå innebära ett problem för lägenhetsbytet?

Är helt nojjig och tacksam för alla svar jag kan få!

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Byta lägenhet mot villa

Jag kan tänka mig att värden vill veta om det finns hyfsat 'säkra' inkomster som kan användas till att betala hyran punktligt, därav uppgifter på firman (om nu den andra är arb.lös och åtminstone i registren inte har någon inkomst ;))

MVH//Christina.

3. Å
    Medlem · 1 233 inlägg

Jo, det köper jag absolut!
    Men personnr på deras 16 mån gamla dotter ?! ???

4. Å
    Medlem · 1 233 inlägg

Jaja, det verkar inte vara så krångligt som jag först trodde. Visade sig att jag missförstått en del, tjejen är anställd på ett företag och inte egen företagare. Då brukar det ju inte vara några problem även om killen har lite otaxerade inkomster :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.