Byggahus.se
Hej,

jag har snickare påväg in för att bygga bastu (bastuvägg markerad med röd) mot den här väggen som är i ett pannrum med våtrumsgolv, avlopp och fall.

Problemet är att jag har rör som går längs väggen, långt ut från väggen med kulventiler som bygger ytterligare, tot 10-15 cm. Luftspalten mot bastuvägg ska vara ungefär 3-5 cm. Rören förser en dusch/blandare på andra sidan väggen.

Har hört mig för hos flera rörmokare om fix men får kass respons.

Är det rimligt och ok för hemmafixare att lösa detta själv?

Jag kan ärligt inget om att kapa/skarva och dra rör men läser gärna på.

Min tanke isf var att vinkla rören 90 grader vid befintlig ventil, sätta på nya kulventiler på rätt sida bastuvägg och dra rören längs gul markering nära vägg och skarva ihop igen.

• 01EEFDFA-143C-4A9B-AB02-CDF8156519B8.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Det fixar du lätt. Jag har själv dragit om en jädra massa rör i källaren utan erfarenhet. Det är bara att googla och att anlita detta eminenta forum.

• Gilla
p3p3 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Jag beställde prylar på rinkabyror.se
De har bra sortiment. Vana rörkrökare på Forat brukar rekommendera Vatettes kopplingar.
Deras storleksguide är kanon när man är ovan och ska hitta rätt dimensioner
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide
Om det inte behöver bli så snyggt kan du säkert återanvända de befintliga rören och komplettera med lite nya kopplingar / vinklar. Blir nog bäst med klämringskopplingar när det är så pass få.

janwide janwide skrev:
Jag beställde prylar på rinkabyror.se
De har bra sortiment. Vana rörkrökare på Forat brukar rekommendera Vatettes kopplingar.
Deras storleksguide är kanon när man är ovan och ska hitta rätt dimensioner
[länk]
Om det inte behöver bli så snyggt kan du säkert återanvända de befintliga rören och komplettera med lite nya kopplingar / vinklar. Blir nog bäst med klämringskopplingar när det är så pass få.
Tack för responsen! Jag tänkte just fråga det, om det är lämpligt att köra typ 3x vinklade klämrörskopplingar snarare än att införskaffa rörbockare och försöka få det snyggt? Tänkte köra nya rör dock, dessa är målade flera gånger om osv.

Det bästa med vvs är att det finns bra monteringsanvisningar till allt, så att göra det själv brukar gå rätt bra.

Men, nuvarande plan med ännu fler kopplingar som ska vara bakom nya fina bastun, är det verkligen rätt tänkt?

Jag skulle överväga möjligheten att kanske byta väggbricka i dushrummet på andra sidan och få pex-slang utan skarv fram till befintliga rör. Om detta fungerar beror nog mest på tätskiktet i duschrummet.

• Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Det vinner inga priser (första gången prisolrörböjande..) men det håller.

Läxa lärd:
ta Vatette och följ monteringsanvisningar, eller motsvarande vara. Bredare klämring/kona, bättre kvalitet. Första märket jag provade att montera höll inte tätt.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Bild är alltid kul!

janwide janwide skrev:
Bild är alltid kul!
Kulventilerna skymtar däruppe. Skippade alltså ursprungsplanen med vinklar halvvägs in och bytte till raka, när första kopplingen kärvade. Såhär i efterhand kunde man alltså återanvänt rören.

Hållarna för monteringen, hade inga extra händer i närheten.

• 259C8BC8-F00D-436E-8F2D-EE0299696D6B.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
janwide
Det där kommer funka fint. Jag skulle satt en hållare även ovanför den vertikala skarven. Inte sannolikt att något händer men jag gillar hängslen och livrem. Om du inte har gjort det redan så lossa något och återdra alla muttrarna. Då minskar du risken för framtida läckage.

• Gilla
p3p3
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Det där kommer funka fint. Jag skulle satt en hållare även ovanför den vertikala skarven. Inte sannolikt att något händer men jag gillar hängslen och livrem. Om du inte har gjort det redan så lossa något och återdra alla muttrarna. Då minskar du risken för framtida läckage.
Tack för tips!

Skall du bygga in det där i en vägg? Då gäller inga försäkringar vid ev läckage......

S
Larsa Larsa skrev:
Skall du bygga in det där i en vägg? Då gäller inga försäkringar vid ev läckage......
Det ska jag inte. Det kommer stå en bastu framför men rören är inte inne i nån vägg. De kommer vara synliga från sidan alltså, och ev läckage kan rinna ut på sidan, till golvbrunn.

Redigerat:
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.