Byggahus.se
Ja ni,som så många andra så tänkte vi måla om huset i sommar/vår och e nu inne i denhär djungeln av färgtyper..

har läst testet på folksam men det säger mig egentligen inte så mycket iaf... Önskar att man bara kunde få ett val egentligen så vore det inte så svårt;-)

Hur som helst, vi har en laxrosa färg nu från nordsjö (Trä ute akryl) heter den...Nu har vi tänkt byta till en ljusgrå färg med mörkgrå knutar...Har fått tag i rätt färgkod så nu e det bara färgtypen kvar då...

funderade på om man kanske kunde använda en grå slamfärg?? Den verkar ju onekligen bra..finns den i fler nyanser då undrar jag eller vad e det för nyans på den??

vilken färg har ni annars? Varför valde ni just den?

tack på förhand

Du ska nog fortsätta med akryl.
Färgaffären kan sen bryta den till precis vilken kulör som helst.

Grå slamfärg kan du bara måla på obehandlat virke eller annan slamfärg. Det är dock ingen bra idé att måla grått på falurött om man nu inte tycker att köttigt grårosa är snyggt. ;)

Johan Gunverth skrev:
Grå slamfärg kan du bara måla på obehandlat virke eller annan slamfärg. Det är dock ingen bra idé att måla grått på falurött om man nu inte tycker att köttigt grårosa är snyggt. ;)
haha näe det låter ju inte som nån hit;-)

Jag lyckades läsa mig till att jag inte kan ha nån slamfärg men tackar ändå för svaren..

nu gäller det bara att hitta en riktigt bra akrylfärg då...

Dum fraga kanske men finns det vit slamfarg?

ok bra då kan vi köra med acrylatfärg då vi ska måla om huset. låter ju onekligen enklast! tack för bra svar!

vad är slamfärg? :confused:

Slamfärg består av råg- eller vetemjölsklister, vatten, järnvitriol, pigment och eventuella tillsatser av linolja. Slamfärg är en av de äldsta och samtidigt den mest använda färgtypen i vårt land. Här finne en länk till lite mer information.
http://www.abcfargekonomi.se/slam.html
Vi har just påbörjat målning med grå slamfärg till foder etc i röda carport. Panelen är målad i Falu ljus. Färgen har vi kokat själv, rikitgt kul! Här kan du ser färgerna.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/98266-bygget-i-bruket.html
Den grå färgen är blandad av vit slamfärg och grön umbra (ca 30%).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.