Byggahus.se

Byta kulör på fasad. Dyrare? Mer arbete?

1. L
    Medlem · Västerbotten · 80 inlägg

lofe

Medlem
    Hej!
    Vi bor i ett parhus som behöver målas. I dagsläget är huset gult med vita foder. Huset är målat med en akrylat och det behövs skrapas en del. Våran gavelpanel är dålig så där kommer vi att byta panel i samband med målning. Gavelns yta är ca 80 kvm och de två övriga väggarna (norr och söder) är ca 80 kvm tillsammans.
    Grannarna vill gärna byta kulör till något vitt eller grått. Vi kan också tänka oss och byta men inte om det blir för mycket jobb eller för dyrt. vi kommer att göra allt jobb själva.
    Gavelväggen skall ju bytas så där kvittar det utan det är de övriga 80 kvm som är aktuellt för byte av kulör.

De frågor jag har är därför:
    1. Som jag förstår det krävs det grundning och färdigstrukning även om vi behåller det gula? Stämmer det?
    2. Tror ni att det behövs fler strykningar om man byter till vit/grå kulör?

Tacksam för råd och tips :)

Johan

2. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Eftersom det renskrapade och det nya träet behöver grundas och sedan färdigstrykas två gånger så går det på ett ut både ekonomiskt och tidsmässigt.
    Även fasaden som inte ska bytas behöver två strykningar för att tillräckligt ytskikt ska uppnås.

Vill ni förnya husets kulör är det bara att göra det.

För ni ska väl måla hela huset när ni ändå håller på?

3. L

lofe

Medlem
    Jo hela ska målas.

Så du menar att den gamla fasaden som bara skrapas behöver målas två gånger (förutom grundningen) oavsett om den mesta färgen sitter kvar efter skrapningen?

//Johan

4. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Där färgen sitter kvar behöver ni inte grunda, men där det blir bart trä behöver grundas. Sen bestyrktes alla ytor två gånger med fasdakrylat. För det var väl målat med akrylat innan?

5. L

lofe

Medlem
    Ok. Jo det är med största sannolikhet akrylat (gjort test med t-sprit) men jag tänkte ta med en bit till färghandlarn och kolla upp det ordentligt.

Då får det nog bli att byta kulör.

Tack för infon.

Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.