Hej,

Har ni några tips på någon smart lösning för vår köksfläkt?

Det var tidigare en kåpa med ventilationsröret på sidan, men nu vill vi installera en vanlig fläkt där röret ska ner i mitten. Problemet är att det inte går att bara korta ner röret eftersom röret även delar sig och fortsätter in till grannen, precis bredvid där fläkten ska vara.

. Kök med vit kakelvägg, mätsticka framför en häll och ett befintligt vit ventilationssystem ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör i kök med mätsticka och eluttag på kakelvägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ju såklart att det blir helt rätt gjort när det gäller ventilationen och även att det ser någorlunda snyggt ut, även fast det kanske kan krångla lite. Därför var min tanke att anlita en ventilationsfirma, men det visade sig väldigt svårt att hitta någon som jobbar mot privatpersoner. Kan ju va att de tycker det är ett för litet jobb också, men jag är nog beredd att betala ett rätt högt timpris för att få det gjort.

Någon som har några tips på hantverkare i Stockholm?

Jag är även lite osäker på fläkten vi har köpt, föreningen/tekniska förvaltaren har skrivit att det borde fungera men tänkte jag kunde fråga det här också. Tidigare fläkt var en kåpa med mekaniskt spjäll och man får inte använda motorfläkt, men som jag förstår det så kan fläkten vi har köpt användas utan motorn och med elektriskt funktion som öppnar spjället istället. Det här är fläkten:
http://www.gorenje.se/produkter/gastronomi/modeller/flaktar/dk63clb/492947

Stort tack på förhand!

L
Eftersom det även går till grannen får du inte sätta en fläkt där , det sitter en fläkt på taket och suger centralt ,
Om du sätter en fläkt så kanske grannen kommer och bjuder in sig på mat :) för du har knuffat in matoset till grannen och hen gillar den typen av mat

Edit Det enda du kan få sätta dit är en kolfilterfläkt utan att ansluta till röret

Redigerat:
L Liteavvarje skrev:
Eftersom det även går till grannen får du inte sätta en fläkt där , det sitter en fläkt på taket och suger centralt ,
Om du sätter en fläkt så kanske grannen kommer och bjuder in sig på mat :) för du har knuffat in matoset till grannen och hen gillar den typen av mat

Edit Det enda du kan få sätta dit är en kolfilterfläkt utan att ansluta till röret
Jo precis, man vill ju inte köra ut matos i hela huset :) Men informationen jag har fått är att fläkten även ska kunna fungera som en kåpa, d.v.s. att man använder den utan själva fläkten och endast med en elektronisk knapp som öppnar/stänger spjället. I så fall är problemet bara att rent fysiskt få dit den :) Kan ju va helt felaktigt såklart.

I sista hand så sätter vi upp den som en kolfilterfläkt, men det känns ju riktigt tråkigt.

Får kolla med han i föreningen igen och höra hur han tänkte.

Men om jag sätter upp kolfilterfläkt istället, hur gör jag då med rören som finns. Går det att bara sätta för röret (ta bort den lilla krökta delen till höger och sätta dit ett lock)? Röret går ju in till grannen precis som nu och enda skillnaden i systemet är att det inte är något sug in från min lägenhet.

Du ska fortfarande ha minst samma mängd luft i utsuget som din förra spiskåpa hade som grundventilation när du inte lagade mat.Du får isf trycka dit en frånluftsventil.

BirgitS
E exerg skrev:
Du ska fortfarande ha minst samma mängd luft i utsuget som din förra spiskåpa hade som grundventilation när du inte lagade mat.Du får isf trycka dit en frånluftsventil.
Som dessutom ska vara rätt injusterad så att OVK blir godkänd (vare sig för lite ventilation för att uppfylla kraven för din lägenhet eller för mycket så att grannarna får för lite). Du bör ju redan nu täcka för öppningen så att fläkten på vinden inte tar all luft från din lägenhet.

• Gilla
Rerea
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.