Byggahus.se

Byta köksluckor och måla stomme

1. G
    Medlem · Stockholm · 20 inlägg

grollen

Medlem
    Hej!

Jag skulle vilja byta ut luckorna i mitt kök och måla om stommen och har ett par frågor kring det som jag hoppas ni kan bistå med:
    1) Vilka leverantörer av köksluckor har bra kvalité och kan göra måttanpassa luckor? Eftersom mi kök är från Puustelli, och måtten på luckor och fronter är lite udda så jag behöver luckor som är kompatibla med det. Jag fick besök av Härjedalskök häromdagen, och förutom att säljaren inte visade sig från sin bästa sida så tyckte jag att luckorna kändes billiga.
    2) Jag vill måla stommen och undrar vilken typ av färg jag bör använda. Det finns ju vattenkokare, kaffekokare, diskmaskiner etc. som ångar på och jag vill gärna att färgen håller trots varm ånga och kan tåla att ställa tallrikar och glas på utan att det blir märken.

Vänligen,
    Christian

2. G

grollen

Medlem
    Någon som har några förslag eller erfarenheter?

3. B
    Medlem · Stockholms län · 17 852 inlägg

BirgitS

Medlem
    Har du frågat Puustelli?

2) Sprutlacka på företag som håller på med det?

4. Y
    Medlem · 4 inlägg

Yepp

Medlem
    Järfälla kök tillverkar måttanpassade luckor/lådfronter. De utför uppmätning i Stockholmsområdet. Vi använde dem för nytt kök baserat på Metod-stommar så då behövdes ingen uppmätning men vi var nöjda med fronterna.

När det gäller din andra fråga om att måla om stommarna så är jag inte säker på att jag hänger med riktigt. I min värld så syns inte stommarna (eller väldigt begränsat då lådor öppnas), men jag missförstår nog vad du menar då du även skriver att du ställer varma grejer på stommarna. Kan du förtydliga eller visa med bild?

• Laddar…
  5. G

grollen

Medlem
    Hej!

tack för svar!

jag menade insidan av skåpen och hyllorna inuiti sidfronterna när jag sa stomme - villet när jag skriver det inte är samma sak :)

6. Y
    Medlem · 4 inlägg

Yepp

Medlem
    Okay då hänger jag med. Hyllplan går såklart att ta med och lämna in för ommålning / lackering men insidan av stommar behöver ju målas om på plats - så om ni inte vill göra det själva så hör med målarfirma.

Är stommarna / hyllplanen i någon märklig nyans som inte passar med önskad ny färg på luckor/ lådor eller vill ni ändra från vitt till mörkt (eller vice versa)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.