Byggahus.se

Byta kökslådor

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 876 inlägg

pelpet

Medlem
    Vårt kök är från 1969. Platsbyggt i trä, lite slitet men ändå ganska snyggt. Men kökslådorna blir jag galen på. Innerlådorna är helt av av plast som glider i metallskenor, och dessa plastslådor är spruckna och då och då så rasar de ur skenorna så lådorna fastnar i varandra och man får mecka ut dem och sätta dem på plats igen. Dags att göra något år detta, alltså. Frågan är bara hur man gör ett byte av innerlådorna på enklaste sätt? Nischbredden är 35 cm i skåpet där lådorna sitter och fronterna skall vara kvar Det är 5 lådor.

Ska man åka till Theofilsbeslag (kommer förbi stockholm ibland) och köpa något paket av Blums Tandembox som innehåller hela innerlådan, och finns det sådana paket? Jag har bara hittat lådsidor och relingar - inte hela lådor. Eller ska man åka till IKEA, köpa 40 cm breda hettisch-lådor (faktum) och kapa ner bredden på bottenplattan så att den passar och komplettera med 35 cm låd-baksidor från Hettisch? Och passar dessa isåfall på lådorna från IKEA? Och var köper man Hettisch-grejor?

Det jag behöver veta är alltså hur jag praktiskt ska gå till väga, och hur mycket kostar det ungefär? Jag har ingen speciell preferens om fabrikat eller liknande, och vill helst köpa hela lådan. Vill inte ha någon speciell botten eller liknande utan plast (ala IKEA) blir alldeles utmärkt bara jag får mjukstängande lådor, och sen får gärna kostnaden hållas nere också.

2. pelpet

pelpet

Medlem
    Har kollat runt lite och det verkar vara så att om man bygger egna lådor så köper man sidor och beslag, och sågar sedan till botten och baksida själv. Stämmer det, och vilket material är lämpligast? Finns det färdigmålade skivor i rätt djup så det bara är att såga till?

3. G
    Medlem · örebro · 185 inlägg

glinton

Medlem
    Hej, ser att du tyvärr inte fick några svar på dina frågor. Står inför liknande problem. Hur gick det för dig?

4. pelpet

pelpet

Medlem
    Det har gått halvbra. Jag köpte IKEA-lådor och smalnade av en och det fungerade bra. Sedan dess har jag hunnit köpa in fyra till som ska smalnas av men det har jag inte hunnit med än, och under tiden så håller jag på att bli galen på att de gamla lådorna rasar ner hela tiden. Altanbygget har varit prioriterat, det går inge bra att dricka rosévin i en kökslåda :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.