Byggahus.se

Byta köksfläkt, vilken modell går att ersätta med?

1. F
    Medlem Nivå 4
    Hejsan. Köksfläkten har börjat rossla och låta illa här hemma, har nog setat där sen 80 talet kanske? Så jag tänkte helt sonika byta fläkt, men jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera modell, och kanske få hjälp med att ta reda på vad jag kan ersätta den här med för fläkt. Vad jag har förstått finns det ett par standardmått på fläktar, men jag vet inte riktigt hur man mäter ut dessa mått, kanske någon kan informera mig om det oxå?

Lägger in två bilder här. Fläkten är av modell "Futurum" och är sitter ovanför spisen i en kåpa skruvad underifrån.

Tacksam för hjälp// MVH

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150104_111200.jpg

20150104_111220.jpg

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Ta kort framifrån också.
    Har du någon kryddhylla över fläkten?
    Har du ett överskåp som fläkten delvist sitter i?

Bredden på fläkten är det fasta mått på djupet varierar mellan olika modeller.
    Bredden på fläkten bör vara samma som spisen/hällen.

3. F
    Medlem Nivå 4
    Hejsan! Fläkten sitter i en "kupa", gjuten som ett skåp över. Det är den som fläkten sitter inuti, jag har inte plockat ner fläkten från kupan eftersom att jag misstänker att fläkten kommer gå sönder när jag plockar ner den (ser att det saknas delar och är sprickor i den) så jag tänkte försöka ta reda på vad jag kan ersätta med för något först.

Bifogar bild på kupan, är det något som går att demontera månne? Kan inte se nå skruvar inne i skåpen bredvid..

20150104_142015.jpg

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    På ett eller annat sätt går det att få bort "kupan".
    Fläkten måste antagligen ner för att kunna ta bort "kupan".
    Gällande bredden så kan du mäta mellan skåpsluckorna, jag tippar på att det är 60 cm bredd på fläkten.

5. F
    Medlem Nivå 4
    Bredden är c:a 60, stämmer bra det. Ska prova att skruva ner fläkt och på så vis få bort kåpan.

Jag var in på en lokal teknikhandel som säljer köksprylar, men när jag visade kort på min fläkt visste han inte vad han skulle ge för råd. Bygg om hela köket typ..

Känns som att man får mer råd på nätet än att prata med "proffsen"..

6. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Nästan vilken inbyggnadsfläkt som är 60 bred funkar, det enda du behöver köpa/göra extra är något som täcker hålet över fläkten.

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Om du skall använda kåpan skall du ha en fläktkasett
    den monterar du dolt i vilken kåpa som helst

annars är ju din fläkt av väldigt hög kvalitet och ser fräsch ut så låter den så byt bara motor
    enkelt ingrepp

hela fläkten sitter ju monterad underifrån