Byta köksfläkt utan att ställa till det för grannarna?

1k läst  31 svar

1. 2
    Medlem Nivå 2
    Funderar på att byta köksfläkten som finns i min nuvarande bostadsrätt. Har dock hört att det kan påverka grannarnas ventilation, vilket jag såklart inte vill! Min fråga är därför huruvida det är möjligt att utgå från den nuvarande modellens specifikationer för att hitta en ny modell som jag kan byta till på egen hand, utan att det ställer till det för grannarna? Tack på förhand!

2. D
    Medlem · Nivå 18
    Var du en fläkt i dag?

3. B
    Medlem · Nivå 17
    Det är ju bra att fråga styrelsen vad för krav som gäller för det är ju inte ens säkert att den nuvarande fläkten är tillåten (inte helt ovanligt).

4. 2
    Medlem Nivå 2
    Det är en så kallad "Alliance" fläkt

5. Griffeltavlan
    Verktygstokig · Nivå 5
    Men vitvarukedjorna vet knappt själv vad som är alliace. Så har du egen takfläkt?
    Spisfläkt, esv eller kåpa?

• Laddar…
  6. 2
    Medlem Nivå 2
    Det är en Franke 243-10

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Du är ju begränsad till samma princip. Du kan alltså inte köpa en vanlig fläkt. Det är en spiskåpa utan fläktmotor. Själva fläkten sitter någonannanstans, ofta en central fläkt.

Om du byter till en "vanlig" fläkt, så kommer den att trycka in luft i ventilationskanalen, som idag suger ut luft. Den luft du då trycker in kommer att tryckas ut i någon annan lägenhet som är kopplad till samma kanal.

• Laddar…
  8. 2
    Medlem Nivå 2
    Ok, tack för svar! Det står dock på nedan sida att min modell har en egen motor
    https://www.inredningsvaruhuset.se/...aekt-243-10-comfort-plus-laegenhet-60-cm.html

9. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 9
  10. Griffeltavlan
    Verktygstokig · Nivå 5
    Det är en alliance du ska ha!
    Du har med andra ord formodligen en egen takfläkt som går 24/7 och med denna kåpa får du forcering när du vrider på timern. Det är med hjälp av en motor i kåpan.
    Du kan köpa en vanlig kåpa men jag har för mig att matningen till takfläkten går via kåpan. Så då lär du koppla om en del..

11. 2
    Medlem Nivå 2
    När jag tar bort filtret på undersidan ser det ut som på den bifogade bilden, är det till någon hjälp?

12. A
    Medlem Nivå 1
    Hoppar in i tråden eftersom jag har ungefär samma funderingar kring ventilation och köksfläktar. Jag bor i hyresrätt och strider just nu för att få hyresvärden att gå till botten med vad som hänt med ventilationen.

Precis som TS skriver, så har jag fått lära mig att om någon monterar in en egen fläkt i ett ventilationssystem i flerbostadshus så kan det sabba hela ventilationen för grannarna. I huset jag bor i är det mekanisk frånluft, vilket torde betyda att om någon skulle montera in en egen motordriven köksfläkt så trycker den fläkten in luft i det gemensamma frånluftsschaktet och kan då orsaka ett övertryck däri, istället för undertryck.

Det som hänt hos mig är att de senaste veckorna har ventilationen i köket fungerat mycket dåligt. Jag har inte känt matos från grannarna, MEN min köksfläkt suger ut extremt dåligt, och det kan variera över dygnet hur dåligt. Eftersom jag tyvärr är en sådan där hemsk white trash-köksfläkts-rökare så märker jag direkt om ventilationen blir sämre. Vanligtvis går min rök direkt upp i fläktkåpan, som är en enkel kåpa som man bara kan öppna eller stänga ett spjäll på. Mina besökare brukar säga att jag har en fantastiskt bra ventilation eftersom de inte kan känna röklukt alls trots att jag röker. Men som sagt, nu funkar det inte. När jag röker en cigg så luktar det i hela köket. Steka något är så klart inte att tänka på numera. Jag ser på röken att den inte alls sugs upp i kåpan så snabbt som förr, utan att den istället liksom virvlar runt under kåpan ett tag för att sedan ibland sakta stiga uppåt och in i kåpan, eller sippra ut i rummet. Ofta känns det nästan som om röken kommer tillbaks i mitt ansikte istället för att fara iväg uppåt. Besökare säger: "Men fy vad det luktar rök hos dig! Vad har hänt?!"

Jag misstänker att någon hyresgäst har monterat in en egen köksfläkt som sabbar systemet. Hyresvärden säger att "Det tror jag då inte! Varför skulle någon göra det? Förresten är det inte alls säkert att det skulle försämra något hos dig." Och så konstaterar de att min fläkt ändå suger ut, och att den centrala motorn går som den ska och att det hörs att det susar i min köksventilation, och vägrar därför att kolla hos grannarna. Att min köksfläkt suger mycket sämre än förut vill de liksom inte tro på.

Mina funderingar nu är om det finns någon kunnig som vet om ifall någon monterar in en egen köksfläkt, kan det då göra så att oset från mitt kök ändå sugs ut, fast sämre? Alltså att det inte nödvändigtvis blir så att jag får in grannarnas os, men att det ändå är minskat undertryck i frånluftsschakten som gör att ventilationen hos mig är sämre? Och kan det till och med liksom vara övertryck och undertryck i schaktet på ett sådant snabbt växlande vis att jag kan uppleva att mitt os (rök) kommer tillbaka samtidigt som en del av det ändå sugs ut?
    Snurrig beskrivning, jag vet, men hopps att någon ändå fattar hur jag menar.
    Och är det så att ventilationen påverkas för grannarna även när den eventuellt i smyg monterade köksfläkten inte är på, eller är det bara när den är igång? Är det det senare så förklarar det absolut att utsuget hos mig varierar så mycket över dygnet.

13. T
    Medlem · Nivå 7
    om grannen har fel fläkt så påverkar den dig bara om den är igång
    t

• Laddar…
  14. Tallguy196
    Självbyggare · Nivå 6
    Det kan vara så att den centrala fläktens styrning för att öka farten när du öppnar spjället har gått sönder, alternativt att fler spjäll än "vanligt" är öppna samtidigt.... Måste mätas i det senare fallet, det första hittar teknikern snabbt.

• Laddar…
  15. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Då får jag tjata på hyresvärden att kolla det där med den centrala fläktens styrning. Att fler spjäll än vanligt är öppna under så lång tid åt gången, under flera veckor i rad, låter ganska långsökt, såvida inte huset plötsligt fått en skrälldus nyinflyttade som lagar massor av mat eller kedjeröker under sina köksfläktar. Men en teori är det ju dock. :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: