Byggahus.se

Byta knutbrädor - mtrl och teknik

1. Tobias Ferm
    Medlem · 81 inlägg
    Hej, kommer behöva byta knutbrädorna i De har börjat ruttna i nedre kanten. Jag har måtten på brädorna men undrar lite hur tekniken är. Vissa menar att snitten underkant ska vara rak, andra med vinkel så vattnet droppar av.

Vad kan gå fel när jag river/byter? Vilken spik använder ni? Ja, många dumma frågor... Men ni brukar vara snälla i detta forum :))

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 017 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Nedkanten ska vara vinklad i ca 15 grader, för vattensläppet.
    Panelspik eller 3" spik varmförzinkat.
    Går också att skruva med utomhusskruv men det blir inte lika snyggt.
    Lämna lite luft nertill, så att det inte står på den ytan som syns på bilden.

• Laddar…
  3. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 791 inlägg

buspojken

Byggveteran
    Ja skruvar alltid knutbrädor och foder utomhus.skruva dem i väggen och ihop dem så de blir tätt.
    Tänk på att det är olika dimensioner på dem, ofta 22x170 22x145, och att du sätter dem rätt så knuten ser lika bred ut.

• Laddar…
  4. Tobias Ferm
    Medlem · 81 inlägg
    Tack, har du något bra knep på att såga vinkeln ? Man kanske kan be dem på brädgårn att såga till brädorna

5. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Med gersåg eller fogsvans det funkar fint.
    En vass fintandad fogsvans underlättar. (9tänder per tum)

• Laddar…
  6. Rickard.ag
    Medlem · 2 648 inlägg
    Foderbräder brukar sågas rakt för att få en snygg nederkant. Det blir onödigt komplicerat att såga droppnäsa på dom och få det snyggt där dom möts tycker jag.

Dina har troligtvis inte mått bra av att vara så nära trallen så någon mm mer mellanrum mellan är nog bäst för fodret. Vattenstänk eller att träet står mot något är bra sätt att förkorta livslängden på panel men ibland så får man bara leva med det.

7. Tobias Ferm
    Medlem · 81 inlägg
    Ja jag kan tänka mig att det annars blir ett upp och ned vänv V precis i hörnet med vinklar på brädorna i nederkant ?

8. larsbj

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det är bara att inte såga ända ut på den ena så syns det inte.
    Jag har rivit panelen av många hus och erfarenheten är att dom med rak kant klarat sig betydligt sämre.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.