Jag ska göra om en hall och ett förråd till ett sovrum i vårt hus.
I förrådet är det ett ojämt betong(?)golv och i hallen är det klinker med elgolvvärme under.

Jag hade tänkt ta bort hela delen med klinker och golvvärme och jämna ut golvet och lägga parkettgolv istället. Men jag funderar nu på att försiktigt ta bort klinkerna och låta golvvärmen vara kvar och jämna ut på den nivån istället och lägga parkett.
Eller kanske låta även klinker ligga kvar och lägga golv ovanpå.

Vilket är bäst(och enklast)?

Det ska vara ett gästrum så jag skulle kunna lägga laminatgolv också om det är bättre ovanpå golvvärme.

• Golvyta med grå klinkerplattor bredvid sliten grön yta, sandpapper synligt; visar skillnad i nivå och material för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Settlarn skrev:
Jag ska göra om en hall och ett förråd till ett sovrum i vårt hus.
I förrådet är det ett ojämt betong(?)golv och i hallen är det klinker med elgolvvärme under.

Jag hade tänkt ta bort hela delen med klinker och golvvärme och jämna ut golvet och lägga parkettgolv istället. Men jag funderar nu på att försiktigt ta bort klinkerna och låta golvvärmen vara kvar och jämna ut på den nivån istället och lägga parkett.
Eller kanske låta även klinker ligga kvar och lägga golv ovanpå.

Vilket är bäst(och enklast)?

Det ska vara ett gästrum så jag skulle kunna lägga laminatgolv också om det är bättre ovanpå golvvärme.
Jag har nu kommit fram till att det bästa(enklaste) är att låta klinkern ligga kvar och lägga lämpligt golv ovanpå.
Då vill jag jämna ut den delen som tidigare var förråd så att det golvet blir jämnhögt med klinkern. Det är bara det att det är väldigt ojämnt, det sluttar åt två håll och på diffar mellan nästan 4cm till 1,5 cm jämfört med klinkerns överkant.
Det rör sig om en liten yta, 1,1x3,0 meter.

Någon som har bra förslag på hur jag jämnar ut det?
Jag hade tänkt lägga platon och spånskiva men eftersom det diffar så mycket i höjd blir det kanske inte så bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.