Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Byta klack till garaget?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 862 inlägg

snowjim

Medlem
    Okay, då har jag bilat upp ett rejält stycke med en Hilti 7 KG, för att få raka kanter körde jag med den större vinkelslipen, både på asfalt och garagegolv. Hus är inte raka så tyvärr blev det en skillnad på 2 cm mellan vänster och höger sida men ingen lär tänka på det. Jag har även borrat och satt i armeringsgärn, totalt blir det 3 långa längsgående armeringsjärn som kommer bindas ihop med ståltråd på olika höjder.

Närmare 20 st 25l säckar Finja Grovbetong är inköpt och tanken är att blanda den något trögare på toppskiktet så att vi kan forma en rak uppförbacke till en liten avrundad platå där porten kan vila.

Frågan är dock hur hållbart detta verkligen kommer bli, man har ju sett en hel del gjutningar som spuckigt genom åren. I detta fallet får vi ständiga leveranser av pellets som körs in direkt i garaget med handtruck. Oftast kör levernatören mot kanten på in\ut gång, de missar att höja handtrucket tillräkligt, resultatet har blivit att den rostiga klacken slitets med.

Tror ni denna gjutning kommer hålla även med pellets leveranser? Om man ändå skulle skaffa sig ett klack järn, hur skulle det passa in i min design?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200819_203605.jpg
    20200819_203614.jpg
    20200819_203627.jpg
    20200819_203639.jpg
    20200819_203645.jpg

2. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 863 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Om du är rädd för att det skall spricka så behöver du mer armeringsjärn. Ju mer järn desto mindre spricker så länge det är möjligt att få till en bra täckande gjutning. Dvs det måste finnas utrymme för de stenar som finns i betongen och den vibrostav som skall ner mellan järnen. I ditt fall finns det direkt plats för 4-5 längsgående järn upp delat i ett övre resp undre lager. Sedan bör du även ha byglar som binder ihop det övre och undre lagret för att få till ett samverkande. Allt detta kan verka som överkurs men vill man ha något utan större sprickor så är det armering som gäller. Helt sprickfri betong går inte att få men ju mer armering man använder desto mindre blir sprickorna dock så blir de fler till antalet. För det är det som armeringen gör, minskar de stora få talet sprickor till att bli fler till antalet men mindre. Där de mindre inte syns för blotta ögat Och då upplevs betongen som sprickfri.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.