Hej !
Full renovering hemma varvid vi målar om hela huset. Det som slår en då är att kapslingarna till eluttag o brytare ser dj-t gula o fula ut. Vill gärna byta alla men detta kostar en liten slant.....

Frågan är då: Kan jag köpa enbart kapslingar?? Alltså själva kontaktdelen för ett uttag och brytardelen för en väggbrytare har jag gärna kvar. Finns det någon som säljer detta?
Allt jag ser är kompletta prylar hos diverse elfirmor o byggvaruhus. Det blir lite pengar när det är 50-60 nya som ska inhandlas a 200 SEK styck. Dessutom behöver jag ha dit en elektriker då antar jag. Elen är omdragen på 70-talet så det är "hyfsat" moderna grejjer som sitter i standard dosor (tror dom är 74 mm diameter).

Nån som har nåt tips förutom spraylacka dom gamla....

mvh
beetle

Jag tror tyvär inte att det går att hitta så gamla saker som dessutom säljs seperat.

Om det gäller vanliga brytare och uttag i vanlig standard tex Elko RS så ligger brytarna oftast runt 100kr Vägguttagen något billigare för ojordade som jag mistänker dom flesta är hos dig. Det som kan göra att det drar iväg rejält e om du har många dimmrar.

Så det behöver inte bli så jättedyrt och det gör väldigt mycke oftast att slippa dom gulnade/fula brytarna

Varför inte bara köpa en burk spray, kan bli finare än nya.. :)
Hur du ska få tag i nya fina apparater från 70-talet är nog knepigare. Är det jordade uttag ens? Ditt alternativ att byta till nya kan gå på över 30000 om du inte ska koppla dem själv, du kan kanske byta tjänster med nån..=?
Köper du billiga uttag lär det bli svårt att hitta nån professionell som vill befatta sig med dessa.

Jag tror absolut inte detta kostar 30000 om man byter 50 apparater Ca 6000kr i matrial (grov uppskattning) och detta borde gå fint på en dag för en elektriker med andra ord runt 10000 totalt.

Minst 2 dagars jobb, uttag, dimmers, strömställare, kabel mm kostar inga 6000 utan minst 10000-15000material och minst 10000 arbetskostnad. Är det redan jord draget kan det gå lite snabbare, beror på elektrikern.

Jag tror inte att kabelbyte och komplettering av jord var inräknat i sneakpriset 6000:-.

6000, ni lever i fantasins värld eller så är elektrikerna mycket billiga där ni bor.
Vem ska lägga massor av pengar för att byta till ojordade uttag egentligen, tror knappt det är tillåtet ens vid sån omfattande renovering men det är det kanske fast rena vansinnet.

Slugge skrev:
Minst 2 dagars jobb, uttag, dimmers, strömställare, kabel mm kostar inga 6000 utan minst 10000-15000material och minst 10000 arbetskostnad. Är det redan jord draget kan det gå lite snabbare, beror på elektrikern.
Han har väl inte sagt att han skall dra jord?

Nej han ville byta höljena. Ingen kunde tipsa honom om var man kunde hitta sådana han efterfrågade. Då skrev jag att nästa steg var att byta allt. Byter man då en 20-30 uttag så drar man väl jord samtidigt ifall det inte finns och sätter jordade, eller jag är ute och cyklar nu?

Slugge skrev:
6000, ni lever i fantasins värld eller så är elektrikerna mycket billiga där ni bor.
Vem ska lägga massor av pengar för att byta till ojordade uttag egentligen, tror knappt det är tillåtet ens vid sån omfattande renovering men det är det kanske fast rena vansinnet.
Omfattande renovering e det väl knappast för att man vill byta befentliga brytare?

Det finns absolut inget krav på att det skall dras jord i ett sånt här fall.

50 apparater låt oss säga 30 ojordade uttag 5 jordade och 15 brytare säg 10 trapp och 5 kron. Är det verkligen orimligt med 6000 för detta?

Sen var det 4000 för arbete och jag ser inte nåt orimligt i det heller.

Slugge skrev:
Nej han ville byta höljena. Ingen kunde tipsa honom om var man kunde hitta sådana han efterfrågade. Då skrev jag att nästa steg var att byta allt. Byter man då en 20-30 uttag så drar man väl jord samtidigt ifall det inte finns och sätter jordade, eller jag är ute och cyklar nu?
Att döma av första inlägget misstänker jag att han inte vill lägga 30000 på detta.

Smile.75 skrev:
Omfattande renovering e det väl knappast för att man vill byta befentliga brytare?

Det finns absolut inget krav på att det skall dras jord i ett sånt här fall.

50 apparater låt oss säga 30 ojordade uttag 5 jordade och 15 brytare säg 10 trapp och 5 kron. Är det verkligen orimligt med 6000 för detta?

Sen var det 4000 för arbete och jag ser inte nåt orimligt i det heller.
Ok du skriver dina saker och väntar dig att folk bara ska köpa det. Du säger att det finns 5 jordade uttag där redan, sen kommer elektrikern och ska väntas sätta ojordade? Går ju säkert att hitta nån som går med på det, kanske vända blicken mot öststaterna då..
Läser jag föreskrifterna tolkar jag det som att det du vill göra är ganska mycket på gränsen till regelvidrigt:

3. Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning
skall, oavsett när anläggningen togs i bruk, de nya
bestämmelserna tillämpas senast från och med den 1 juli
2006.
Undantag gäller dock därefter från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 2 § på skyddsjordning vid utvidgning
av en starkströmsanläggning inom ett befintligt
bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med
isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta
delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga
utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen
är utförd före den 1 januari 1994.
Sen är ju frågan om att byta alla elapparater inte ska tolkas som ombyggnad till och med?

Det är ju ingen ombyggnad eller utvidgning..... Det skall endast bytas brytare

Slugge skrev:
Ok du skriver dina saker och väntar dig att folk bara ska köpa det. Du säger att det finns 5 jordade uttag där redan, sen kommer elektrikern och ska väntas sätta ojordade? Går ju säkert att hitta nån som går med på det, kanske vända blicken mot öststaterna då..

Ja jag bara gissade lite men utgick från vad som brukar vara normalt i ett hus från 70-talet du får gärna komma med en bättre förslag på vilka apparater du tänkt. Om en kund vill byta ojordade uttag av rent estetiska skäl går det inte att begära att han skall jorda upp hela anläggningen samtidigt...

Man får byta ett uttag utan att jorda, sedan ett till, och ett till.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.