Jag har en köksbänk i laminat, där jag behöver limma på ny kantlist, då den gamla lossnat.
Men hur gör man? Se bild. Hur kommmer man åt att stryka hela vägen? Hur sätter man fast med tvingar utan att ta bort bänkskivan först?

• Köksbänk i laminat med lossnande kantlist behöver nya tvingar för limning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andreolssson
  • Laddar…
L
Står det en spis till vänster ? Listen ser inte lös ut , kan lossas med en kniv lite lätt mellan
skiva och list
Det du har är en trälist och har troligtvis släppt i limmet , p.g.a. värme eller väta , putsa av den lite och limma den på plats , är det då en spis på sidan kan du sätta några kilar mellan så den spänns mot skivan över natten , sen är det klart och sitter

Laminat lister brukar var förlimmade som du enklast stryker på plats med strykjärn. Sedan trimmar du av med en vass kniv.

L
En konstig skugg - fukt markering på fotot , såg ut som trälist , rätt med att stryka på förklistrad list , putsa lite först på det bruna så biter det bättre

Men det där smältlimmet som sitter som små små droppar på listen tätar väl inget vidare mot fukt och annat?

Är det inte bättre att limma en riktig trälist med epoxilim mot spånskivekanten?
Dvs skrapa bort smältlimmet på med flödigt med epoxilim.

L Liteavvarje skrev:
Står det en spis till vänster ? Listen ser inte lös ut , kan lossas med en kniv lite lätt mellan
skiva och list
Det du har är en trälist och har troligtvis släppt i limmet , p.g.a. värme eller väta , putsa av den lite och limma den på plats , är det då en spis på sidan kan du sätta några kilar mellan så den spänns mot skivan över natten , sen är det klart och sitter
Kanske dålig bild, men det är ingen list på bilden. Listen har jag redan tagit bort. Så det som syns på bilden är spånskivan där listen ska limmas på. Ingen spis finns bredvid.

L
Ni ser , man ser det man vill se , kommer det att bli en blöta där ? putsa av list och kant med sandpapper , ha ett bra trälim , hellimma , sedan det med att få den att sitta kvar , om du inte tycker det är fult , skaffa en 5 st smala 25mm långa mässingspik , limma spika

Hej igen,
Se bild på befintlig köksbänk med kantlister intakta. I skarven mellan kantlisterna, samt kantlist och ovansidan så är det en brun "sträng". Hur får jag till en sådan effekt? Jag har limmat på kantlister nu på skivan där dom ramlat av. Men det är fula skarvar och går inte riktigt att få snyggt. Finns det något man kan köpa för att snygga till skarvarna? Jag vill helst ha det som på bilden, men om det inte går så är alla tips välkomna!

• Trä köksbänk med intakta kantlister och brun fyllning i skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mazen Mazen skrev:
Laminat lister brukar var förlimmade som du enklast stryker på plats med strykjärn. Sedan trimmar du av med en vass kniv.
Hej.
En liten fråga, men hur får man enklast bort den? Är i samma sits... Mvh

Mazen Mazen skrev:
Har du koll på om hur man får bort en list, har provat värma den med strykjärn men vill inte lossna..

Kniv, hyvel eller stämjärn borde funka. Sen fil och sandpapper.

M M.skog skrev:
Har provat med rakbladskniv men lossnade bara små, små bitar.. Ska prova med stämjärn också. Tack så länge/Marie

M M.skog skrev:
Har du koll på om hur man får bort en list, har provat värma den med strykjärn men vill inte lossna..
Yes en vass kniv, mora el brytblad har jag själv använt...

Mazen Mazen skrev:
Yes en vass kniv, mora el brytblad har jag själv använt...
Tack, ska prova igen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.