Hej!

Jag ska dränera om någon månad och tänkte passa på att byta inkommande vatten och avlopp på samma gång då dessa är rätt gamla. Jag har en brandpost på huset som kommunen ska demontera i samma veva. Eftersom jag har brandpost så är inkommande vatten modell grövre, 100mm. Jag tänkte koppla 32 PEM-slang vid förbindelsepunkten men förstår inte riktigt hur jag ska lyckas reducera från 100 till 32, har sökt med lykta efter någon matchande rörkoppling men hittar inget i dom dimensionerna...hur gör man egentligen?

vad är det för 100mm anslutning? gjutjärn?
Isf har VVS-Grossiterna delar till dessa.
Du kan väl fråga kommunen om de kan lämna av på R32 istället. Eftersom det är deras anslutning dom ska bygga om... (efter demeonteringen av brandposten)

Tack för svar!

Det är galvat eller gjutjärn, den är målat där den kommer in så jag ser inte riktigt. Jag fick tag i en VVS-firma som kunde ta fram den men dom skulle ha 5200:- bara för materialet (!?!?) för att reducera ner från 100 till 32. Lyckligtvis så hade kommunen och deras ritningar fel, för det visade sig vara ett 65mm rör (ytterdiameter 76), och då hittade jag muffar och bussningar som totalt kostar mig 320:-, en jävla skillnad!

Brandposten är monterad inne i huset och kommunen kommer bara skruva loss den från inkommande rör som grenar av sig till min vattenmätare. Jag vill ta bort hela röret och göra reduceringen utanför huset, tror inte kommunen kommer hjälpa mig med det, men jag har åtminstone frågat och väntar på svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.