Hej!
Jag och sambon försöker avsluta en köksrenovering, och jag är mitt uppe i kaklingen. Mitt första försök!
Tyvärr upptäckte vi idag att en av platterna är behäftade med ett fabrikationsfel (en synbar grop). Önskar jag sett det igår kväll, innan fixen brunnit.
Jag skulle vilja byta plattan, men vet ej hur jag får bort den. Är bara ett lager 12mm + rot-gips (med förskjuta skarvar) bakom. Vad tror ni, får jag bort plattan utan att göra ett stort hål i väggen eller ska vi leva med gropen i plattan? Om ni tror att det går att få bort den - hur gör jag?
Mvh
Daniel
Jag och sambon försöker avsluta en köksrenovering, och jag är mitt uppe i kaklingen. Mitt första försök!
Tyvärr upptäckte vi idag att en av platterna är behäftade med ett fabrikationsfel (en synbar grop). Önskar jag sett det igår kväll, innan fixen brunnit.
Jag skulle vilja byta plattan, men vet ej hur jag får bort den. Är bara ett lager 12mm + rot-gips (med förskjuta skarvar) bakom. Vad tror ni, får jag bort plattan utan att göra ett stort hål i väggen eller ska vi leva med gropen i plattan? Om ni tror att det går att få bort den - hur gör jag?
Mvh
Daniel
Tack!Jonatan79 skrev:
Lite nojig...
Tror du att det är görbart, med tanke på underlaget?
Använda mejsel/annat för att spräcka lättare, eller bara knacka på plattan?
Mvh
Daniel
Bara å ta en mejsel eller en huggmejsel å börja knacka med den spetsiga delen , så tillslut så kommer så delar att lossna, sen skrapa bort fix å på med ny platta
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 850 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 850 inlägg
Ja det där löser du lätt enligt ovan. Helt rätt att fixa det. Jag gjorde samma tabbe själv i vårt kök, men såg det först efter allt var fogat och klart, så jag orkade inte byta ut den. Nu flera år senare är det första mitt öga fastnar på när jag tittar på kaklet den där jäkla gropen 😅