Hej! Ska byta jordat eluttag i köket (inget petskydd), när jag öppnar uttaget (se bild) ser jag att båda kablarna är svarta (hus från 40-talet). Den ena kabeln går till hål märkt "N" och den andra till hål märkt "NL". Någon som vet vad "NL" egentligen innebär?
För att få korrekt koppling tänkte jag mäta med multimeter mellan kabel-jord och tänker då att den jag mäter 220V på är fasen?
Tänker jag rätt? Vore kul om någon kunde förklara "NL" märkningen också, Google har gett inga resultat.
/E
För att få korrekt koppling tänkte jag mäta med multimeter mellan kabel-jord och tänker då att den jag mäter 220V på är fasen?
Tänker jag rätt? Vore kul om någon kunde förklara "NL" märkningen också, Google har gett inga resultat.
/E
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är inte det där märkningen för N (Norge) och NL (Nederländerna)?
Tycker jag ser ett S nere till höger för Sverige.
Tycker jag ser ett S nere till höger för Sverige.
Jo, troligen.
Kika efter i vilket skick kablarna i väggen befinner sig, risk att isoleringen faller i smulor om de är från 40-talet.
Uttaget tillverkades av ABL-Sursum i Tyskland och är klart avsedd för fler europeiska länder, jag antar att NL står för Nederländerna (även om det är KEMA-KEUR idag vad ja vet).
Jag ser inte bara textilkablar men en hel del eltejp... jag skulle gissar att ledarna behöver bytas.
Jag ser inte bara textilkablar men en hel del eltejp... jag skulle gissar att ledarna behöver bytas.
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Det kanske redan löst sig. Men hur vet du att det är rätt kopplat som det är? Som sagt spelar det ingen roll om du växlar fas och nolla. Du kan ändå vända stickproppen som du vill. Om du ändå vill vara säker på att ansluta nollan till det markerade stiftet i det nya uttaget så mäter du mot jord för att avgöra vilken som är nolla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vi måste byta en spot i Ballingslöf kök,tydligen serie kopplade. Hur får vi loss undre skivan? Eluttag i vägen...måste hela skåpet ner?
Belysning -
Byta strömbrytre och eluttag vid installation av jordfelsbrytare!!
El -
Byta timer mot eluttag?
El -
Byta eluttag Elko Plus
El -
Koppla in köksfläkt (ogjord kabel) till jordat eluttag
El