C
K Kane skrev:
OK, vad är det då för skillnad på skatt för semesterdagar och t.ex. bonus?
Det finns tre olika varianter för hur preliminärskatten bestäms:
1. Enligt ordinarie skattetabell
2. Enligt skattetabell för engångsbelopp
3. 30%

Semesterdagar normalt i kategori 1 beroende på när utbetalningen sker. Bonus i kategori 2 enligt min uppfattning.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen om bonusen är lön. Enbart delägare kan få det till lägre skatt
Jag vet. Men denna tråd handlar väl om anställd?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det finns tre olika varianter för hur preliminärskatten bestäms:
1. Enligt ordinarie skattetabell
2. Enligt skattetabell för engångsbelopp
3. 30%

Semesterdagar normalt i kategori 1 beroende på när utbetalningen sker. Bonus i kategori 2 enligt min uppfattning.
4. 20 procent om du är delägare och uppfyller huvudregeln

C cpalm skrev:
Nej, enligt din tidigare länk finns två exempel. Båda pekar på skatt för engångsbelopp för semesterdagarsregleringen.

Exempel 1:

En anställd arbetar sin sista dag den 15 juni. Den anställda erhåller sin lön under intjänandemånaden. Den 25 juni får den anställda sin lön för juni månad. Lönen räknas som huvudinkomst som är regelbunden och skatteavdrag ska därför göras enligt allmän tabell. Den 25 juli får den anställda en slutreglering som består av semesterersättning. Även denna ersättning bör räknas som huvudinkomst och skatteavdrag göras enligt engångstabell. Om ytterligare ersättning betalas ut i augusti eller senare, ska skatteavdrag göras med 30 procent.

Exempel 2:

En anställd arbetar sin sista dag den 15 juni. Den anställda har s.k. efterskottslön och erhåller sin lön månaden efter intjänandemånaden. Den 25 juni får den anställda sin lön för maj månad. Skatteavdrag ska göras enligt allmän tabell på lönen. Den 25 juli får den anställda sin lön för juni månad och en slutreglering som består av semesterersättning. Skatteavdrag ska göras enligt allmän tabell på lönen och enligt engångstabell på slutregleringen. Om ytterligare ersättning betalas ut i augusti eller senare, ska skatteavdrag göras med 30 procent.

C
K Kane skrev:
Nej, enligt din tidigare länk finns två exempel. Båda pekar på skatt för engångsbelopp för semesterdagarsregleringen.
Helt rätt, my bad, kategori 2 (engångstabell) eller 3 (30%) beroende på när utbetalning sker. Om jag tolkar skatteverkets vägledning rätt.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
4. 20 procent om du är delägare och uppfyller huvudregeln
Aktieutdelning i fåmansföretag behöver du inte blanda in i denna diskussionen.
För övrigt gäller samma skattesats även förenklingsregeln.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Ja, och det är dessutom frivilligt att dra preliminärskatt på utdelning i fåmansbolag.
Den smarte utnyttjar så klart möjligheten till ett räntefritt lån och väntar med att betala in skatten.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jo fast om du tar ut över 3:12 blir det 30 procent, vilket iof fortfarande är fördelaktigt kontra löneskatt

C
Jo fast om du tar ut över 3:12 blir det 30 procent, vilket iof fortfarande är fördelaktigt kontra löneskatt
Om det vore så väl ändå. 30% gäller bara för belopp över 6 390 000. Däremellan räknas det som inkomst av tjänst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om det vore så väl ändå. 30% gäller bara för belopp över 6 390 000. Däremellan räknas det som inkomst av tjänst.
Ah fyfan har jag missat :) Så är det i Sverige ska det vara billigt ska man vara riktigt rik :) tur man har anställda så man kan nyttja huvudregeln utan att behöva ta ut dyr lön

C cpalm skrev:
Nu hamnade vi OT, men:
3:12 innebär ju att jag som fåmansdelägare kan ta ut utdelning antingen baserat på lön eller schablon till 20% beskattning upp till ett gränsbelopp (2023: ca 195 000 kr i schablon eller 50% av löneutbetalningarna i bolaget).

Mellan 50 ggr mitt eget löneuttag (om jag baserar utdelningen på huvudregeln) och 6,7 mkr så gäller mycket riktigt "beskattning av tjänst". Men för egenföretagare spelar nog det mindre roll, det är mer för att se till att man tar ut en rimlig beskattningsbar lön också och inte bara utdelning.

Så i praktiken är det inte så stort "glapp".
Om ägaren tar ut säg 400 000 kr/år i lön (37 kkr/mån), så kan man ta ut 20 mkr i utdelning utan att slå i taket. Men då begränsar istället huvudregeln, så man kan ändå bara plocka ut 200 000 i utdelning...så just "takregeln" känns osm det bara är där för att täppa till visa corner cases

https://foretagande.se/sa-beraknas-skatt-pa-utdelning-3-12-reglerna
https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/312-reglerna-ultimata-guiden-for-foretagare

Men som TS redan fått svar på så, även om man åker på en hög skatt initialt så kommer den regleras i nästa deklaration. För att undvika det så kan man be arbetsgivaren att jämka engångsutbetalningen, men kanske själv behöver hålla koll på ev extraskatt nästa år isf

C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om ägaren tar ut säg 400 000 kr/år i lön (37 kkr/mån), så kan man ta ut 20 mkr i utdelning utan att slå i taket. Men då begränsar istället huvudregeln, så man kan ändå bara plocka ut 200 000 i utdelning...så just "takregeln" känns osm det bara är där för att täppa till visa corner cases
Med 400 000 kr/år i eget löneuttag är du överhuvudtaget inte kvalificerad att utnyttja huvudregeln.

Men bortsett från det kan du plocka ut precis så mycket utdelning du vill om bara de ekonomiska förutsättningarna finns i bolaget. 3:12-reglerna avgör "bara" hur stor del av utdelningen som är "lågbeskattad" (20%).

Exempel:
Huvudregeln ger ett gränsbelopp på 1 Mkr. Inget sparat utdelningsutrymme finns. Du gör en utdelning på 10 Mkr.
1 Mkr beskattas med 20% (under gränsbeloppet).
6,7 Mkr - 1 Mkr = 5,7 Mkr beskattas som inkomst av tjänst (över gränsbeloppet men under takbeloppet).
10 Mkr - 6,7 Mkr = 3,3 Mkr beskattas som inkomst av kapital (30%) (över takbeloppet)

Detta med 50 x eget löneuttag är taket för hur stort gränsbeloppet kan bli.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Blir typ 68% i skatt. Have fun.
History nu.
Nu har jag lön i DKK så nu slipper jag iaf sån hög skatt igen. Åtminstone 7 år framåt 😃

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hjälper det ?
Danmark har ett av värdlens största skatytetryck ?

[länk]
I mitt fall hjälper det. Har platt skatt på all inkomst i 7 år

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.