Byggahus.se
Hur får jag upp insatsen på köksblandaren. Den sitter som berget. Är inte alls som de gör på filmen och bara drar den uppåt. Fått bort den röda fästnippeln utan problem men insatsen sitter stenhårt. Har deras servicenyckel men den passar ju bara för fästnippeln. Bifogar bild på eländet.

• Köksblandare med borttagen fästnippel och synlig insats som sitter fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste lossa den stora muttern som håller fast insatsen, fem har ett specialverktyg för det som inte kostar många kronor.

Aha. Ok. Tänkte det. Men jag har specialverktyget men den passar inte för den den. Verktyget är för stort. Bifogar bild på specialverktyget

• Stort svart specialverktyg för byggprojekt på träunderlag
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För många år sedan gjorde jag samma sak på en tvättställsblandare. Hade inte deras specialnyckel, men en skiftnyckel som var store nog. Den satt som berg, omöjlig att skruva loss.

På ren ingivelse köpte jag deras specialnyckel, som var en vanlig 6 kant "ringnyckel" av stansad plåt. Med dne släppte muttern direkt.

Som jag förstår det är är muttern eller hylsan (vet inte vad som är bäst namn), i så tunt gods att om man använder en nyckel som bara grepper två av de sex sidorna, så deformeras hylsan, så den klämmer fast på de andra ytorna. Med en ringnyckel blir den en jämn belastning runt hela hyslan så den behåller sin form. Med den rätta nyckeln lossnade hylsan som om den aldrig varit åtdragen, med skiftnyckel satt den som berg.

Nu vet jag inte om det är samma konstruktion här. I mitt fall så gjorde jag dels detta för 25 år sedan, och blandaren ifråga var då typ 10 år gammal.

T tergo skrev:
[länk]

Aha! Är det en sån jag behöver! Då får jag köpa en sån. Tack!!

Köpte en sån huvnyckel som jag blev tipsad om och fick upp den stora muttern så nu är insatsen bytt. Gick problemfritt. Tack alla för er hjälp!

SaraKJe SaraKJe skrev:
Köpte en sån huvnyckel som jag blev tipsad om och fick upp den stora muttern så nu är insatsen bytt. Gick problemfritt. Tack alla för er hjälp!
Bra att det löste sig,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.