Byggahus.se

Byta innerdörrar, standard mått?

1. E
    Medlem Nivå 3
    Hej, har ganska nyligt flytta till hus och är nu pågång att byta ut våra "urin gula" dörrar.

Vad jag undrar är om jag kan byta bara dörrar utan karm eller måste jag byta karm också?
    Tänkte om det finns någon sorts standard på detta.
    Bifogar bilder, hojta om ni behöver mer information för att kunna svara korret på detta!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_5243.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_5244.jpg

Väntar på erat svar ;)

Redigerat 24 jan 2015 15:28
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    kolla måtten på dörren. Brukar vara standardmått, karmens yttermått är det man går efter, vanligen 9x21 M (alltså 90x210 cm). Den sortens gångjärn du har är också standard, kolla på byggvaruhuset om de säljer lösa dörrblad, i så fall borde det passa

• Laddar…
  3. S
    Anonym
    du kan ju få dom målade

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Klart att man inte byter hela dörren bara för att det är "fel" färg.

En duktig målare penselstryker utan att det blir ränder och rinningar.

Du behöver bara bestämmer kulör. Skall vara vitt förstås :x

5. S
    Anonym
    man kan ju även få dom sprutmålade

• Laddar…
  6. A
    Medlem · Nivå 14
    Du kan ju alltid lämna dom till ugnslackering.

7. E
    Medlem Nivå 3
    Är ute efter dörrar med såkallad 1 spegel, dessutom en med ett frostat runt glas till toaletten..

Har mätt dörrarna och från övre kant på dörren till centrum på gångjärnen är det 25cm, samma lika från botten.

Förutom på en dörr, som bara är 194 hög, där är det 20cm till centrum på gångjärnen.

Är detta standard?

8. S
    Anonym
    aha
    Kontrollera följande mått:
    1. Den gamla dörren skall vara 40 mm tjock
    2. Den skall vara 1940 eller 2040 mm hög
    3. Centrummåttet mellan de båda gångjärnen skall vara 1540 mm

9. E
    Medlem Nivå 3
    Tack för hjälpen, ringde hem till frun och bad henne mäta, dörren var enligt henne 3.8-3.9 bred och centrumåttet var 153.5, så det var ju hyfsat nära det du skrev SBH

10. S
    Anonym
    kan funka då. men kan bli svårt med badrumsdörren

11. S
    Anonym
  12. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Det finns en standard och dina dörrar ser ut att vara tillräckligt nya för att följa den. Som Åsa Lund skrev längre upp så är ett vanligt mått M9x21 men på innerdörrar kan det också vara M8x21 eller till och med M7x21. M står för modulmått och en "M" är grovt en decimeter, räknat på karmens yttermått (egentligen hålet i väggen där dörren ska sitta). Den dörren som är 194 cm hög är då troligen en M?x20 där ? är bredden. De flesta av dessa mått finns standard på byggvaruhus och online. Trots att jag håller med KnockOnWood att man inte borde kasta bort dörrar bara för att de är fel färg kan jag ändå säga att normala innerdörrar är så billiga att det troligen inte lönar sig att måla om dem. Om det är så att dina innerdörrar är solida och ljuddämpande är situationen en annan. Som ett prisexempel kostar en M7x21 dörr på Bauhaus ca 200 kr.

13. S
    Anonym
    tyvärr kan gångjärnen skilja sig från företag till företag. olika mått

14. A
    Medlem · Nivå 14
    Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men varför inte skruva bort beslagen och måla dörrarna själv?

15. E
    Medlem Nivå 3
    Nu är jag inte riktigt med, varför skulle det bli problem med just denna dörr?

Till alla:
    Dörr 1-4 har dessa mått: Höjd 204, Bredd 82.5 (en av dessa är badrumsdörren)
    Dörr 5 har detta mått: Höjd 204, Bredd 72.5
    Dörr 6 har detta mått: Höjd 194, bredd 82.5

Huset är byggt år 1983.

Redigerat 24 jan 2015 22:40