Hej
Vi ska byta avloppsrör från huset till gatan. Grävfirman vill byta inkommande vatten samtidigt. Det är kopparrör idag ingjutet i eller under källargolvet. Nytt rör kommer dras utanpåliggande i källartaket genom det som används som tv-rum.
Behöver man byta inkommande när det är kopparrör? Jag trodde att kopparrör hade obegränsad livslängd (typ) och är rädd att plaströr eller vad man använder idag inte håller lika bra.
Jag har sökt utan att hitta något om det.
Vi ska byta avloppsrör från huset till gatan. Grävfirman vill byta inkommande vatten samtidigt. Det är kopparrör idag ingjutet i eller under källargolvet. Nytt rör kommer dras utanpåliggande i källartaket genom det som används som tv-rum.
Behöver man byta inkommande när det är kopparrör? Jag trodde att kopparrör hade obegränsad livslängd (typ) och är rädd att plaströr eller vad man använder idag inte håller lika bra.
Jag har sökt utan att hitta något om det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 989 inlägg
Är du säker på kopparrör hela vägen då? Mer troligt är galvade järnrör vilket var det brukliga.
Kopparrör i mark är inte så vanligt. Hur ser det ut där vattnet kommer in idag (bild)?
Det är väl i sig rimligt att byta vattenledningar om man ändå gräver upp, men normalt sett innebär det inte några omdragning av vattenledningar inomhus, vilket verkar vara din främsta huvudbry (med rätta, så jag säger inget om det).
Om man nu bedömer att befintliga vattenrör under golvet behöver bytas kan man ju fråga sig varför man inte gör samma bedömning av avloppsrören?
Det är väl i sig rimligt att byta vattenledningar om man ändå gräver upp, men normalt sett innebär det inte några omdragning av vattenledningar inomhus, vilket verkar vara din främsta huvudbry (med rätta, så jag säger inget om det).
Om man nu bedömer att befintliga vattenrör under golvet behöver bytas kan man ju fråga sig varför man inte gör samma bedömning av avloppsrören?
Finns plaströr som är diffusionstäta nuförtiden .
Det avrådes att tex laga mat i aluminiumkastruller . Koppar , järn och galv släpper också ifrån sig metallpartiklar .
Att plaströr (avlopp / vatten) inte klarar minst 50 år behöver du inte oroa dig för .
Det avrådes att tex laga mat i aluminiumkastruller . Koppar , järn och galv släpper också ifrån sig metallpartiklar .
Att plaströr (avlopp / vatten) inte klarar minst 50 år behöver du inte oroa dig för .
Egentligen är det ett rör till dagvattnet och dess brunn som behöver bytas utanför huset. Övriga åtgärder är tänkta att tas när man ändå gräver upp hela framsidan. Så här ser inkommande ut idag (se bif bild).C cpalm skrev:Kopparrör i mark är inte så vanligt. Hur ser det ut där vattnet kommer in idag (bild)?
Jag är tveksam till den nya dragningen då det förfular mycket, men vill inte vara dumsnål när ändå marken är uppgrävd.
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Man använde ibland kopparrör utvändig på inkommande vatten på 50/60 talet men dessa var av tjockare gods än kopparrören för invändigt. Jag hade utv koppar i mitt förra hus men bytte til PE samtidigt med avloppet. Röret såg OK när jag grävde upp mitt men dagens PE rör är överlägset och beräknas för minst 100 års levnadstid pga materialutväcklingen. PE tåler även att frysa til skillnad från koppar.
Jag tycker byt til PE. Störst risk med utv kopparrör är läcka i en skarv eller vid servisventilen. PE kommer ju på rulle så det är en stor fördel.
Man kan ev höra med kommunen om de vill byta ut något av deras som är gammalt (servis) om ni ändå ska gräva ut i gatan.
Jag tycker byt til PE. Störst risk med utv kopparrör är läcka i en skarv eller vid servisventilen. PE kommer ju på rulle så det är en stor fördel.
Man kan ev höra med kommunen om de vill byta ut något av deras som är gammalt (servis) om ni ändå ska gräva ut i gatan.
Låter rimligt. Som du är inne på kanske man inte skall blanda ihop markarbetena med rördragningen inne i huset.Fredrik CZF skrev:
Å andra sidan är det ingen höjdare att vattnet går i mark en längre sträcka under huset. Förr eller senare blir det en utmaning. Inte så kul att behöva bila upp golvet för att fixa ett läckande rör. Är det alltså så det är idag? Eller kommer vattnet idag in (passerar ytterväggen) på ett annat ställe än vad som nu är föreslaget?
Hej.C cpalm skrev:Låter rimligt. Som du är inne på kanske man inte skall blanda ihop markarbetena med rördragningen inne i huset.
Å andra sidan är det ingen höjdare att vattnet går i mark en längre sträcka under huset. Förr eller senare blir det en utmaning. Inte så kul att behöva bila upp golvet för att fixa ett läckande rör. Är det alltså så det är idag? Eller kommer vattnet idag in (passerar ytterväggen) på ett annat ställe än vad som nu är föreslaget?
Idag går vattnet under hela källaren och sedan upp till mätaren. Förslaget är att förskjuta dragningen något och lägga den utanpåliggande. Jag har försökt illustrera.
OK, det låter i och för sig rimligt att undvika vattenrör under golvet. Frågan är om det finns något bättre alternativ till att dra röret genom just TV-rummet? Kan man t.ex. gräva vidare längs husets sida och och ta in det genom sidan av garaget? Eller hitta en bättre väg inomhus? Detta är ju något man kommer att leva med under överskådlig framtid, så det lönar sig att tänka efter extra noga och kanske lägga några kronor extra.Fredrik CZF skrev: