Byggahus.se

Byta inklädnad på skorsten *2

1. engs
    Medlem · Östergötland · 1 272 inlägg

engs

Medlem
    Har två skorstenar, eller snarare en murad skorsten med sex pipor och sen en till "fejkad" i samma dimension som mest är för symetrin på huset skulle jag tro, där bara badrumsventilationen (paxfläkt) går ut. Huset är från 30-talet.

Båda dessa är inklädda i plåt och det är denna jag skulle vilja byta ut, de har gjort sitt och har vissa brister som att den ena (fejkade) är helt platt på ovansidan. Även utdrag över taket etc. skulle behöva förbättras.

Tänkte även lägga till huvar som saknas idag, det ska väl vara omstritt hur bra det är men då det tidigare suttit en oljepanna i källaren som är borta sen länge lär det samlas en hel del fukt där.
    Troligen får de byta ventilationsröret till paxfläkten också, såg väldigt amatörmässigt gjort ut... Vill inte pumpa ut fuktig luft från badrummet till vinden. Men osäker på hur vanligt det är att plåtisar vill pyssla med (enkelt) ventilationsjobb också.

Lång inledning för att komma till själva frågan...
    Ska leja ut detta, blir första gången vi tar in en hantverkare på offert, då jag inte kan något som helst om plåtarbete. Med ovanstående förutsättningar, är det några särskilda saker man ska efterfråga när jag begär offerter på jobbet? Dvs plåtkvalité, sotargodkänd huv eller andra specifika saker för dessa typer av jobb?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du behöver inte säga något , enbart om kulören på plåten , resten fixar dom utan att fråga någon , har du möjlighet att ta in offert från fler så gör det

3. engs
    Medlem · Östergötland · 1 272 inlägg

engs

Medlem
    Tack för svaret! Tänkte det är bäst att fråga, så det inte är med takplåt som med typ asfalt att man ska speca precis om man vill ha bättre än billigaste mjuka sorten.

4. J
    Medlem · västragötaland · 1 526 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Bör står arbete ska utföras enligt plåt AMA 14 , plåt ska vara ssab greencoat kvalite FA.
    Skorsten huvar ska vara öppningsbara med gångjärn och lås samt kajnät i ändarna, Underbeslag samt att skorstenarna ska pappas in eller isoleras (ingen plåt direkt mot tegel då det kan bli kondens)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.