Byggahus.se

Byta golvvärmetermostat

1. Meldert
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Nyligen flyttat in i ett hus med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme. Vi bytte frånluftsvärmepump när vi flyttade in på rekommendation av klimatrådgivare samt flera vvs firmor. Då vi hade en elektrostandard 480 och en hög driftskostnad.

En termostat har tidigare ägare bytt ut mot en LK S1 rumstermostat No. En annan lade av vid inflytt så den bytte vi ut med hjälp av elektriker. Märkte skillnad direkt i värmen i golvet. Han satte in en Eberle RTR-E 6721. Resten är med märket wirsbo.

Flera rum är kalla där vi har wirsbo termostater och vi funderar på att byta dem.

Min undran är dock hur jag ser om det finns en extern givare i golvet eller ej? Så jag köper rätt modell.

Just nu lutar det åt en Eberle rtr-e 6271 från conrad.se.samma som elektrikern satte in. Innan lutade det åt en LK S1 ext från golvvärmebutiken.se.

Hjälp!

2. E
    Medlem · Nivå 22
    Avkännaren sitter i termostaten (indikeras som en liten krummelur som påverkar brytaren mellan plint 1 och 2.

3. Meldert
    Medlem Nivå 2
    Så det är helt enkelt rumstermostater och inte golvvärmetermostater med extern golvgivare jag har i bostaden?
    Med tanke på wirsbo termostaten som är de flesta jag har i huset.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Ja det ser så ut.
    Du visar två termostater, Eberle har sannolikt en bimetallfunktion, LK verkar lite modernare med elektronisk sensor och en triac som styr ventilen