Byggahus.se

byta golvbräda

1. S
    Medlem · 3 inlägg

Snicki

Medlem
    Hej!
    Plockade fram ett gammalt furugolv igår i huset.
    Tyvärr var ett par brädor risiga.
    Hur byter man ut en bräda?

2. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: byta golvbräda

Har samma fundering själv och jag har kommit fram till att det inte går att ta upp en bräda i mitten utan att sabba fjädern - slutförmågningsledaren är på topp  :cool:

Ska själv ta upp en bräda i golvdrags-syfte men jag kommer slakta den med diverse verktyg för att få upp den och behålla brädorna runt hela.

Sen tänker jag lägga dit en likadan fast med fjädern borthyvlad.
    Kanske lägga en lika smal bit som fjädern i botten på golvbjälkarna
    Då har man en botten om man ska nåta/foga

Skruva fast den med genomgående försänkta skruv på varje golvbjälke, sen i med limmade plugg som sågas och slipas i nivå med brädan.

Borde funka  :D

3. D
    Medlem · 500 inlägg

Såga med cirkelsåg längst plankan, inställd på samma djup som plankorna är tjocka. Gör två sågningar och lyft/knacka bort biten. Därifrån kan man enkelt jobba bort fot och not. Det gäller att vara fantasifull och bara ganska mycket brutal :) Tänk på att man förmodligen måste spika genom plankorna (fast det kanske det redan är om det har varit ett undergolv?) så det syns då man lägger in en ny bit i mitten av golvet. Kanske inte så snyggt och man får väga det mot hur risig bef. plankan är.

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 821 inlägg

snuttjulle

Medlem

Syrran som bor i en riktig gammal kåk renoverade ett rum med en del riktigt dåliga plank. De rev upp fram till dessa dåliga och satte sedan tbx de gamla från ett håll. På detta viset så blev de nya planken alla samlade på ett ställe i rummet. Skillnad på färg mm är det men det är iaf bara en skarv och inte flera mitt i rummet.

5. S
    Medlem · 3 inlägg

Snicki

Medlem

Tja, det visade sig att det var lite värre än jag trodde... En del reglar var risiga, så jag sågade ut 3kvm av golvet, reglade om och satte i nya brädor.
    Fusklagning, javisst, men det är ju bara ett gym...
    Ska slipa golvet efter jul så får vi se hur det blir.
    Tack för tipsen!

6. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

/ /
    /_____________________________/
    I I /
    L___ ___I/
    I I /
    L_____________________I/

så här formas den nya brädan i genomskärning med hjälp av fräs eller sänksåg..du får göra motsvarande säte på befintligt golv..sedan limmar du dit den..

;)

7. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Pysslig...?

8. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

oups blev lite fel på den högra delen när den skickades men den skall se ut som till vänster på bilden fast tvärtom :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.