Byggahus.se

Byta golv i en svängd trappa!?

1. V
    Medlem · 28 inlägg

VG

Medlem
    Hej alla!

Vi bor i en f d tvåfamiljsvilla som har en "trapphustrappa" av sten!!

Jag vill byta golvmaterial i den för att få bort den kalla känslan & (den efter 65 år välpolerade) stenens hala yta.

Trappan är faktisk rätt snygg men jag får nog bortse från detta p g a säkerhetsskäl.

Ska jag lägga in trä eller eller någon form av matta (typ kokos, sisal eller ett av dessa material sammavävt med bomull) eller en heltäckningsmatta eller bara en strumpslitartejp (typ sandpapper) för att komma ifrån halkrisken

Trä, ett himla jobb! ???
    Sisal, kokos, fransar sig i kanterna ??? langetera?
    Heltäck, enklare/mindre snyggt ???
    Halksyddstejp, fult ???

Ge mej råd!!!

2. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

Re: Byta golv i en svängd trappa!?

... jag har sett (i fina slott ;)) en smart lösning på sådana problem. Det var mässingstänger som håll en gångmatta på plats. Stängerna kunde man ta lös ( satt i öglor och var säkrade med fina skruvar i varje enda) och rengöra mattan då och då. Nu är det bara problem att din trappa är svängd och det blir svårt att klara svängen med en enda lång matta :-/ för man måste vika in den och det blir kanske inte så snyggt? Man måste nog se det och prova om det går?
    Går det inte med slottsvarianten så skulle jag satsa på halkskyddstejp i en passande färg. Enkelt och inte så fult som heltäckt. Man halkar och slår sej lika illa på lackat furutrappa som på sten, tycker jag :'(
    gaia

3. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Tycker spontant att det verkar synd att ta bort en trappa av den kvalitén, monteras väl knappast i enfamiljshus i dagens läge av ekonomiska skäl.
    Gaia's förslag är utmärkt, det finns specialsydda mattor till svängda trappor som hålls på plats med samma typ av anordning som gaia beskriver, kostar dock säkerligen en hel del men är mycket vackert i tex. sisal.

Här kommer ett tips på en enklare variant, även den i sisal som jag tycker blir väldigt vackert till en gammal stentrappa http://www.bossesmattor.se/sisaltrapp.htm, dessa är självhäftande och sitter mao. fast på steget utan stänger, kanske kan vara något för dig.

MVH/Christina.

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 626 inlägg

KnockOnWood

Grundstött

Håller med om att det kan vara synd att byta.
    Men jag vet ju inte hur stenen ser ut.

Om jag skulle byta skulle jag kika på detta:

http://www.stepkit.com/

//KoW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.