Byggahus.se

Byta golv? För många sorter...

1. P
    Medlem · Skåne · 566 inlägg

pillan71

Medlem
    Hej!

På ovanvåningen har vi bokgolv i allrummet, björkgolv i ett av sovrummen, vit plastmatta i det andra sovrummet, plastmatta i klädkammaren, och våtrumstapeter i dusch/wc. Bokgolvet är från ca 1997 och björkgolvet från 2000.

Ärligt, tycker ni det är ett himla slöseri att ta bort befintliga trägolv och lägga ekgolv i båda sovrummen och allrummet, ca 60m2?

Håller just nu på att riva ner strukturtapeterna och tänker göra släta väggar som jag kommer att måla vita. Vill ha så stilrent som möjligt. Det känns inte som slöseri! Men att ta bort trägolv som dessutom är så pass nya svider i samvetet. :-[

Pernilla

2. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Re: Byta golv? För många sorter...

Om jag skulle göra det hänger på om jag tänker på det och retar mej på det. Retar jag mej på det så åker det ut oavsett ålder och pris.
    Men stör jag mej inte på det så kan det lika gärna vara om jag inte absolut vill göra det nu..
    Men det beror ju på i vilket sammanhang man ser det och om man hinner reta sig.

Puh, det blev rörigt ::) Hur mycket stör du dig på det?

3. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Slöseri? Javisst! Men ärligt talat hur kul är det med samma saker i 10-15 år som dom säkert skulle hålla. Och trivs du dessutom inte och känner att du kan lägga ut dom "onödiga" slantarna så kör på det! Förstår dig helt och hållet, vill oxå ha stilrent. Med nya väggar är det inte kul med golv man inte är nöjd med.

4. jarlh
    Medlem · 1 333 inlägg

jarlh

Medlem

Slöseri, jorå... Men ibland så är det motiverat att slösa. Fast jag skulle behålla bokgolvet i allrummet och lägga nya bokgolv i sovrummen.

5. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Jag hade i första hand fokuserat på att ändra ytbehandlingen eftersom det är enklare. Ni kan ju måla eller lasera golven.

6. P
    Medlem · Skåne · 566 inlägg

pillan71

Medlem

Trappstegen har plastmatta med träimitation. Resten, spalje och räcken, är furu.
    Här finns lite bilder på allrummet.
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40098 Jag gillar inte att det är så gulaktigt, och eftersom det är ek i vardagsrummet hade det varit snyggast överallt, utom där det behövs klinker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.