Huvudbrytaren på en mätartavla har bristfällig funktion och behöver bytas ut. Den runda modellen som sitter där nu går inte att få tag på (vad jag vet, eller går det?).

Hur har ni löst liknande situationer? Nätägaren kommer för att byta elmätaren om ett par månader och tanken var att samtidigt försöka få huvudbrytaren utbytt när de ändå ska in och rota där.

Att byta hela mätartavlan vore önskvärt men då kräver nätägaren att den ska flyttas ut till fasadmätarskåp och det är inte aktuellt i dagsläget. En liten normkapsling på sidan om med en vanlig huvudbrytare är väl det enklaste men finns det andra bättre lösningar i sådana här fall?

Äldre mätartavla med rund huvudbrytare, säkringar och växelströmsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Wheelabrator
  • Laddar…
E
H hans.p skrev:
Huvudbrytaren på en mätartavla har bristfällig funktion och behöver bytas ut. Den runda modellen som sitter där nu går inte att få tag på (vad jag vet, eller går det?).

Hur har ni löst liknande situationer? Nätägaren kommer för att byta elmätaren om ett par månader och tanken var att samtidigt försöka få huvudbrytaren utbytt när de ändå ska in och rota där.

Att byta hela mätartavlan vore önskvärt men då kräver nätägaren att den ska flyttas ut till fasadmätarskåp och det är inte aktuellt i dagsläget. En liten normkapsling på sidan om med en vanlig huvudbrytare är väl det enklaste men finns det andra bättre lösningar i sådana här fall?

[bild]
Tror lite hederlig service hade gjort susen, sen finns här ju två vägar att gå, antingen använda den så mycket som möjligt eller så lite som möjligt.

I det första fallet kommer den hålla sig i trim då du bryter lasten, drar ut säkringarna och sen slår brytare till-från 14 gånger.

I det andra fallet sätter du en skylt, använd brytare på mätaren och låter bli att använda den helt enkelt.
Detta förutsätter att din kommande mätare har en brytare, vilket jag ser som högst troligt.

Det är ju en väldigt ståtlig brytare, i sanning ett riktigt konstverk.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Tror att möjligheten att nätägaren byter brytaren är obefintlig
Men du kan ju höra med dom
Annars får du hitta någon firma som gör der

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.