Hej

Hade fått stopp i brunnen i källaren och försökte få loss det med en sugpropp. Resulterade i att den gamla ringen och plastmattan lossnade. Har försökt få upp den fyrkantiga rensbulten i brunnen men den sitter som fan.

Därför har jag bestämt mig för att byta brunnen helt och bila upp den gamla skiten. Dock undrar jag hur jag ska skarva på ett nytt plaströr och vilken ny brunn jag ska använda.
Tänkte gjuta in plastbrunnen i cement och vara klar så, varför ha plastmatta i källaren?

10884544_10152593690746545_1832595896_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du ska bila upp brunnen bör du kanske undersöka avloppsrören med kamera. När jag bytte avloppsstammen i mitt hus var de gamla gjutjärnsrören helt igenrostade och kletigta.
Det finns övergångsmuffar i gummi för ihopkoppling av gjutjärnsrör och plast. Men jag tror att du måste byta en bit av avloppsröret till plast, då det mig veteligen inte finns något sätt att få in det gamla röret i en modern plastbrunn.

• Gilla
Mogge08
  • Laddar…
Jo jag bilar upp en liten bit och byter en del av röret med tänkte jag. Finns det nått bra verktyg att göra rent rör med? Såg att biltema hade nån spiral men diametern på den verkade vara så liten, vill gärna rensa mer än ett hål stort som en penna.

Vi hadde och har gjutjärnsbrunnar, en har jag tagit bort (gamla tvättstugan), en har jag bytt (gamla pannrummet, nya tvättstugan), har två kvar att byta (badrum & dusch). Golvbrunnarna är det enda som är/har varit gjutjärn i VA-systemet här i huset, huset är byggt -69/70, vi har plast i alla avloppsrör.

• Gilla
Oliviape92 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Anslutningsröret går inåt hörnet till vänster på bilden.

Har du otur så är brunnen kopplad direkt på en stam och då kan det bli trångt att få dit en ny på samma ställe.

Men det vet du ju när du satt din TE1000 i backen! ;)

Nejdå, tror stammen är en bit bort så det är nog inga problem, tvättstugan ligger i hörnet av huset

DSC_00011.jpg
Skapa konto

Usch så segt det går att bila..
DSC_0007.jpg
Skapa konto

Och tro på fan att jag fick bort pluggen idag och lyckades få bort stoppet! Men men nu är det ju bara att köra på med brunnsbytet. Har fått fram stammens rör vilket verkar ganska grovt, kanske 10cm. Hualigen att bila fram det

Hyr en större maskin.

• Gilla
Adam N och 1 till
  • Laddar…
ta fram betong borret och borra lite hål runt, då går det lättare

• Gilla
Michael.S
  • Laddar…
peternicklas
BaNaN85 skrev:
Usch så segt det går att bila..
[bild]

Och tro på fan att jag fick bort pluggen idag och lyckades få bort stoppet! Men men nu är det ju bara att köra på med brunnsbytet. Har fått fram stammens rör vilket verkar ganska grovt, kanske 10cm. Hualigen att bila fram det
Kan di skicka in lite bilder på hur det ser ut när du har fått bort betongen. Vi ska också byta brunnar.

Efter en paus på 14månader och bäbis #2 så fortsätter nu brunnsbytet.

Köpte en egen borrhammare, Biltemas RH 1250 med 10j slagkraft. Rätt schyst maskin om man vill kompromissa borrhammare & bilningshammare.

Har fått fram och kommit runt rören där brunnen skarvas ihop med gjutjärnsstammen. Röret från brunnen är ca80mm
och muffen det går in i är ca 105mm i ytterdiameter.

20160224_201808.jpg
Skapa konto

20160228_101016.jpg
Skapa konto

20160228_154515.jpg
Skapa konto

20160228_154521.jpg
Skapa konto

Funderar på hur jag ska få in en ny golvbrunn och ansluta till det gamla gjutjärnsrörets muff

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Redigerat:
Jo jag har insett att jag har två alternativ.

#1 Kapa muffen på gjutjärnsröret och skarva med en gummimuff av den modellen från Biltema. Artikelnummer 88282 ser ut att kunna passa.

#2 Hitta en gumminippel man pressar in i gjutjärnsrörets muff. Gissar på 83mm anslutning i ena änden.
Typ som dessa:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/vvs-och-avlopp/gumminippel-gg-carat-96mm-83x75-50mm-50243
http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-gumminippel-83x75/

Om jag väljer #1 så måste jag borra och bila ~1h till. Sen fram med en rondellskiva eller tigersågen och kapa röret.

Om jag väljer #2 så måste jag få ur den gamla brunnen ur gjutjärnsmuffen utan att skada den. Antar att det sitter som fan och att det knappast går att rubba... Får söka hur man släpper på gjutjärnsskarvar.

• Gilla
Pontus 74
  • Laddar…
Det var bra kämpat med den lilla borrhammaren ;)

Kapa röret och sätt gummibälg utanpå. Det är lättare än att få den gamla gjutjärnsmuffen tät.
Fast då får du "bila" lite till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.