Jag har i helgen roat mig med att byta ut ett antal trasiga, icke petskyddade eluttag och diverse strömbrytare i vårt hus från -68 och har märkt att många av dosorna är trasiga, förmodligen en kombination av ålderstigen plast och hårt spända klor på de gamla uttagen/brytarna. Alla dosor är av plast och spikade i bakkant.

Finns det något enkelt sätt att byta ut dosorna eller måste man riva gipset för att komma åt? Bilden visar en av de minst trasiga dosorna, de flesta ser betydligt värre ut.

• Trasig plastdosa med elledningar i ett äldre hus, spikad i bakkant, behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För efterhandsmontering är det multidosor som gäller. De har lite olika mått, så leta efter nån som passar dina hål. De har en liten metallflärp som viks ut och ska greppa tag i något längs kanten, t.ex på väggskivan, så måttet kan vara viktigt för att det ska bli bra.

Om planen inte är att ändå göra åverkan på väggen, så hade jag inte brytt mig om att byta.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För efterhandsmontering är det multidosor som gäller. De har lite olika mått, så leta efter nån som passar dina hål. De har en liten metallflärp som viks ut och ska greppa tag i något längs kanten, t.ex på väggskivan, så måttet kan vara viktigt för att det ska bli bra.
Ah, jag har sett dem användas på olika håll men bara för utökad installation och inte för renovering. Den gamla dosan går väl i värsta fall att bryta loss men sen skall ju rören passas in i den nya också, i bästa fall är det ju bara ett rör men det kan ju vara fler. Nåja, det är ju framförallt elektrikerns huvudvärk och inte min...
nimhed nimhed skrev:
Om planen inte är att ändå göra åverkan på väggen, så hade jag inte brytt mig om att byta.
Nej, jag förstår hur du tänker. Problemet är att några av eluttagen inte sitter riktigt fast i de gamla dosorna och att barnen inte alltid tänker sig för när de drar ut kontakterna. Vi kommer att måla och/eller tapetsera om i stort sett alla rum de kommande åren så det blir inte så mycket extra jobb att riva upp gipset och spackla lite efteråt om man går den vägen. Det är tur att jag känner flera elektriker :)

Jag undrar också hur det är tänkt att man ska få in rören i den eftermonterade dosan?

Går det så går det, annars får det vara nog med att de hamnar nära hål som man tar upp i dosan. Man kan trä över isolerslang som går en bit in i röret om det glipar mer än några millimeter.

Prova med E1426105, sök på elbutik.se. Den bör göra jobbet.

Det kanske går att skruva fast uttagen med skruv direkt i väggen istället, dvs i apparatens platta utanför dosan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.