887 läst · 6 svar
887 läst
6 svar
Byta FTX system själv, nybörjarfrågor
Hej,
Jag har bestämt mig för att byta ut mitt FTX aggregat själv. Dock så har jag några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?
1. Är det något speciellt jag ska tänka på när det kommer till ytterväggsgaller?
De sitter högt upp och cirka två meter från varandra. Vill nämligen undvika ljud eller störa flödet för mycket.
2. Ljuddämpare på uteluft och avluft från aggregatet? Fördel/nackdel? JA/NEJ?
3. Tänkte också installera kanalresning, är det T-rör man använder eller finns det något bättre?
4. Ljuddämpare, innan eller efter reduktion, 200->160.
Jag intalar mig att den ska vara efter?
5. Hur kapar man spiralrör enkelt och säkert?
6. Tips på bra butik i Stockholm eller Online.
Något annat jag bör tänka på?
Jag har bestämt mig för att byta ut mitt FTX aggregat själv. Dock så har jag några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?
1. Är det något speciellt jag ska tänka på när det kommer till ytterväggsgaller?
De sitter högt upp och cirka två meter från varandra. Vill nämligen undvika ljud eller störa flödet för mycket.
2. Ljuddämpare på uteluft och avluft från aggregatet? Fördel/nackdel? JA/NEJ?
3. Tänkte också installera kanalresning, är det T-rör man använder eller finns det något bättre?
4. Ljuddämpare, innan eller efter reduktion, 200->160.
Jag intalar mig att den ska vara efter?
5. Hur kapar man spiralrör enkelt och säkert?
6. Tips på bra butik i Stockholm eller Online.
Något annat jag bör tänka på?
Jag satt ett kombidon med avluft och uteluft i samma kåpa, enklare rördragning och slippa ta flera hål på olika ställen i fasaden eller på taket. Avluften låter lite. Tänk på att kondensisolera dessa två rör i hela sin längd.
T-rör med lock för rensning.
Ljuddämpare så nära aggregatet som möjligt, cirkulära och så långa som du får plats med.
Ta ett a4 papper och linda runt röret kant i kant sen ritar du på och kapar med rondellen. Kapa utomhus inte på vinden!
Finns ett flertal butiker på nätet annars om du har konto hos grosister som Ahlsell så kan du handla där.
T-rör med lock för rensning.
Ljuddämpare så nära aggregatet som möjligt, cirkulära och så långa som du får plats med.
Ta ett a4 papper och linda runt röret kant i kant sen ritar du på och kapar med rondellen. Kapa utomhus inte på vinden!
Finns ett flertal butiker på nätet annars om du har konto hos grosister som Ahlsell så kan du handla där.
Tack för svar!L lurius skrev:Jag satt ett kombidon med avluft och uteluft i samma kåpa, enklare rördragning och slippa ta flera hål på olika ställen i fasaden eller på taket. Avluften låter lite. Tänk på att kondensisolera dessa två rör i hela sin längd.
T-rör med lock för rensning.
Ljuddämpare så nära aggregatet som möjligt, cirkulära och så långa som du får plats med.
Ta ett a4 papper och linda runt röret kant i kant sen ritar du på och kapar med rondellen. Kapa utomhus inte på vinden!
Finns ett flertal butiker på nätet annars om du har konto hos grosister som Ahlsell så kan du handla där.
Ja har redan två hål och vill undvika borra ett nytt för att kunna använda mig av ett kombidon
Angående T-rör med lock för rensning, hur nära aggregatet ska detta ligga?
Absolut bästa sättet jag använt för att kapa ventilationsrör är sticksåg med ett fint metallblad. Märker upp en linje som andra redan sagt med hjälp av ett papper. Borrar ett 8mm hål eller ett som i storlek motsvarar bredden på sticksågsbladet. Använd skyddsglasögon. I övrigt så finns inga andra risker vad jag märk.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"

Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Har det fungerat bra innan så kommer det att göra det nu också.N Noun skrev:
Fördel tycker jag så här långt. Har själv precis bytt mitt gamla FTX-agg mot ett nytt. Tidigare fanns det inga ljuddämpare på friskluft/uteluft och avluft. Aggregatets fläktar hördes tydligt. Det var lite störigt. Nu monterade jag korta flexdämpare, samt på avluften hängde jag dessutom på en av de gamla långa flexdämparna. Från avluften hör jag inte ett dugg längre. Uteluften vågar jag inte riktigt svara på då den bara hörs om man är ute i trädgården på baksidan, vilket man inte är annat än under den sköna utesäsongen. Med tanke på avluftens obefintliga ljud så skulle jag bli mkt förvånad om inte ljudet från uteluftsintaget hörs väsentligt mindre den kommande utesäsongen.N Noun skrev:
Jag intalar mig också att den bör sitta efter. Idealt är förmodligen både före och efter, men då ljuddämpare generellt ökar flödesmotståndet och kräver mer plats och kostar mer än rör så är en rimlig avvägning att bara sätta en dämpare, och då efter för att minimera ljud ut mot donen.N Noun skrev:
När jag drog rörsystemet för >20 år sedan så handlade jag från Alig. Nu kompletterade jag med flexdämpare och nipplar från Soliduct och Ventilation.se. Det fungerade bra.N Noun skrev:
Det som är kan vara kvalitetsskillnad på delarna. Vet att det var prat om tätlisterna när jag köpte rör för >20 år sedan. Det fanns då tydligen rör med antingen enkla gummitättningar eller med dubbla. Nu när jag snabbgooglade för mina rörkompletteringar så letade jag efter sådana med dubbla. Dock, kan ju kvaliteten och livslängden på gummitätningarna skilja i kvalitet och det är ju omöjligt för en lekman att avgöra med blotta ögat. Kanske finns det ngn på forumet som yrkesmässigt jobbar med ventilationssystem och har bättre info.
Kanske självklart, kanske inte, men jag avgradar alltid kapade ändar för att inte skada gummitätningarna vid montering/demontering. (Som amatör så händer det att man provmonterar för att se hur/om det passar och då blir det både montering och demontering innan sista monteringen när man får ihop allt så man är nöjd.N Noun skrev:
Intagsgallret ska ha tillräckligt stor area (i förhållande till flödet) för att undvika vattenmedryckning. (D.v.s. du vill inte suga in regndroppar.) Utblåset behöver ha en utformning så att du inte blåser fuktig luft på ytterväggen.N Noun skrev:
Det beror på om du bryr dig hur mycket det låter ute eller om det inte spelar någon roll.N Noun skrev:
T-rör blir bra.N Noun skrev:
Ljuddämpning är en hel vetenskap. Men med det som enda parameter så ja, sätt den på den klenare delen. (Vissa frekvenser dämpas bättre i klenare dimensioner för samma typ av dämpare.)N Noun skrev:
Massor...N Noun skrev:
Aggregatplacering framgår väl inte här. Kondensisolering behövs inte om det är placerat på kallvind.L lurius skrev:
Du får tänka på hur det kommer att fungera rent praktiskt vid rensning så att man kommer åt alla sträckor. Det finns ingen poäng att sätta en renslucka strax efter aggregatet om du lika gärna kommer åt inifrån aggregatet. (Och samma sak vid donen.) Om kanalen däremot delar sig efter ett par meter så behöver du ju se till att det går att rensa åt båda håll.N Noun skrev:
Tack snälla för alla svaren!!
Jag plockade in fyra offerter, bara för att. (Stockholm)
Alla fyra offerter är med Östberg Heru 160 S EC, men endast två specificerar Östberg Heru 160 S EC-Y2.
Om jag har tänkt och räknat rätt så borde jag själv kunna byta aggregatet själv för cirka 35kkr.
Utan injustering och rengöring av kanalerna så är besparingen 25-50kkr.
Jag plockade in fyra offerter, bara för att. (Stockholm)
- Två offerter utan hembesök, 60-65 kkr efter ROT för byte av aggregat, injustering och rengöring av kanalerna.
- Två offerter med hembesök, 70-75 kkr efter ROT för byte av aggregat, injustering och rengöring av kanalerna.
Alla fyra offerter är med Östberg Heru 160 S EC, men endast två specificerar Östberg Heru 160 S EC-Y2.
Om jag har tänkt och räknat rätt så borde jag själv kunna byta aggregatet själv för cirka 35kkr.
Utan injustering och rengöring av kanalerna så är besparingen 25-50kkr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden