Hej!

Vi bor i et nytt hus och vill byta några av strömbrytarna til en ZigBee smart dimmer. Jag förstår att det är en 3 fas-brytare jag har, men är osäker på vilka ledningar som matchar vart på den nye dimmeren.

Kan någon hjälpa?

• Öppen elinstallation med 3 fas-strömbrytare och synliga ledningar mot en grön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en ZigBee smart dimmer med märkningen och anslutningspunkter tydligt synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskar Bull-Hansen Oskar Bull-Hansen skrev:
Hej!

Vi bor i et nytt hus och vill byta några av strömbrytarna til en ZigBee smart dimmer. Jag förstår att det är en 3 fas-brytare jag har, men är osäker på vilka ledningar som matchar vart på den nye dimmeren.

Kan någon hjälpa?
Det är ingen trefasbrytare du har.. Inte nån koll på Zigbee, men den kräver nolla ser det ut som. Vilket du inte har i dosan.

R
Hej!

Kan någon hjälpa?
Som sagt, någon trefasbrytare är det förstås inte :) Och du saknar nolla som @Tompafix redan sagt.

Dessutom ser det ut som om den är trappkopplad (det borde gå att tända och släcka lampan från mer än en strömbrytare) och då kan du inte ersätta den med den dimmern.

• Gilla
Lars Annerstål
  • Laddar…
Funkar Zigbee med återfjädrande strömbrytare från flera ställen så som plejd gör @RoAd?

OK. Det finns bara en brytare till den lampan. Konstigt nog. Men då måste jag hitta en annan dimmer ändå, ser det ut till.

R
T Tompafix skrev:
Funkar Zigbee med återfjädrande strömbrytare från flera ställen så som plejd gör @RoAd?
Zigbee är bara protokollet för att kommunicera trådlöst mellan enheterna och har inget med den elektriska kopplingen att göra.

Men om dimmern stödjer dimring med återfjädrande brytare så ska det inte vara några problem att parallellkoppla flera knappar.

OK. Det finns bara en brytare till den lampan. Konstigt nog. Men då måste jag hitta en annan dimmer ändå, ser det ut till.
Om du bara vill kunna styra lampan från denna brytaren så fungerar den du köpt bra. Men du måste verkligen reda ut hur det är kopplat idag. Det ser nämligen ut som om du har en trappkoppling och då blir det lite mer att tänka på.

Här är en tråd som tar upp det: https://www.byggahus.se/forum/threads/zigbee-smart-dimmer-trappbrytare.431267/

Ser onekligen ut som en trappbrytare men färgerna känns märkliga. Ja spåra vårt ledarna tar vägen.

Så man kan inte förstå va dom olika sladdarna går baserat på hur dom är kopplat i den nuvarande strömbrytaren? Hur tar jag redo på det? Om jag installerar en vanlig dimmer i stället (t.ex. den här: https://www.bauhaus.se/vriddimmer-vadsbo-vd100-1-100w-230v#yotpo-recension), måste jag fortfarande ta redo på sladdarna? Jag försöker fixa detta så snabbt och billigt som jag kan. Smart-funktionen är inte så viktigt.

R
Så man kan inte förstå va dom olika sladdarna går baserat på hur dom är kopplat i den nuvarande strömbrytaren? Hur tar jag redo på det? Om jag installerar en vanlig dimmer i stället (t.ex. den här: [länk]), måste jag fortfarande ta redo på sladdarna? Jag försöker fixa detta så snabbt och billigt som jag kan. Smart-funktionen är inte så viktigt.
Nej, inte utan att mäta och följa kablarna. Det ser ut som det är trappkopplat och att grå + svart är mellantrådar, men då måste det också sitta ytterligare en strömbrytare någonstans.

Att byta nuvarande strömbrytare mot en vanlig dimmer med trappfunktion borde inte vara någon risk, men som sagt, det är omöjligt att säga helt säkert. Dimmern du länkar till ska i.s.f. fungera bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.