Byggahus.se

Byta från pellets till bergvärme

1. J
    Medlem Nivå 4
    Har börjat ledsna på att bära pellets o sota hela tiden så jag är sugen på bergvärme med frikyla.

Jag gör idag av med ca 7 pallar pellets om året dvs ca 28000kwh
    (Innan jag skaffade barn gjorde jag av med ca 6 pallar om året.)
    Kåken är på 114m2 med lika stor uppvärmd källare byggd -76.
    Har även uppvärmt garage på ca 30m2 men där har jag stängt elementen o låter bara värmen cirkulera i rören.

Närmsta grannarna runt omkring mig borrade 2003 och nu senast i höstas borrade grannen mitt emot.
    ena grannen borrade 122m (9m foderrör) o den andra borrade 132m (12m foderrör)
    Grannen mitt emot vet jag inte hur djupt han borrade men hörde att dom borrade genom trasigt berg först o han åkte på 16m foderrör.

Grannen som borrade 132m har en kåk snarlik min i storlek (lite större 125m2) och gör av med 17000kwh på ett år, frågan är hur mycket effektivare dom nya pumparna är jämfört med hans gamla onoff pump?

Tycker 17000kwh låter mycket

2. allexx
    Allvetare · Nivå 8
    6kw luft/vatten.
    Ca 120kwm uppvärmd yta till ~21,5 hus -62
    Total el/år 12000kwh

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Jämför du med en äldre värmepump från runt 2003 så kan du räkna med att en ny är 10-30% effektivare beroende på modell. Scop 4,5-5,5 kan du räkna med på en modern pump

4. Lundqvist86
    Renoverare Nivå 1
    Kolla helheten först med storlek på förbrukare om ni har radiatorer. Där ni har smala tunna radiatorer byt till tjockare för att få lägre temp på framledning.
    Ni ska ha mellan 50-75 watt per m2 för att bli riktigt bra. Då får ni låga temperaturer på framledning/tillopp och därigenom högre cop på framtida värmepump.

kör på värmepump det är klokt i längden otroligt lite jobb när att är omjusterat och snurrar som det ska!

tillägg är ju också med rätt dimensionerad frikyla om du har bergvärme så kan du kyla övre våningen i huset!

Redigerat 3 jan 10:38
  5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Med en t.ex. Nibe 1255 gissar jag på att du hamnar på 7000kwh+-2000 per år lite beroende på installation, faktiskt behov och elementtyp

6. J
    Medlem · Nivå 12
    Kanske SCOP 4,5-5,0 med golvvärme överallt och max 38 grader framledningstemperatur. Med radiatorer max 55 grader hamnar SCOP på strax under 4,0.

7 pallar pellets motsvara ca 28,5 MWh. Antag radiatorer och att pannan har 80% verkningsgrad blir det 22,8 MWh netto. Eftersom ni sparat in på pellets lägger jag på 10% för att ni kommer att vilja ha det aningen varmare med bergvärme. Energibehov blir då 25,1 MWh/år. Gissar på Flen som har DVUT -17,9 grader. En 8 kW värmepump som t.ex. NIBE F1245-8 ger då en energitäckning på 99% och effekttäckning på 72% samt energibehov för uppvärmning på 6,75 MWh/år. Borrdjup minst 145 m. SCOP 3,85. Men frågan är också vilken framledningstemperatur det måste vara i husets radiatorsystem för att orka hålla 21 grader inne när det är -17,9 grader ute? Man kan behöva skriva upp temperaturerna fler gånger under vintern och interpolera och extrapolera.

7. J
    Medlem Nivå 4
    Idag kör jag en NIBE pellux panna med en gammal janfire brännare som bara har underhållseldning o ingen auto start så det skulle gå o spara in på pelletsen med en bättre brännare.

Jag har mekanisk shunt som jag manuellt justerar o släpper ut mellan 30-55 grader för o få behagligt inne.
    Har golv värme slinga utan termostat samt radiatorer i källaren men bara radiatorer på markplan.

Antar att jag behöver montera en termostat på golvvärme slingan om jag kör bergvärme?

Vad ska man köra för märke på pump?
    NIBE, IVT, Thermia, Bosch?

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Ni råkar inte ha en acktank till befintligt system?
    Jag hade skippat inverter och skaffat en on off mot arbetstank, 100% effektäckning. Bättre än så kan det knappast bli.

9. J
    Medlem Nivå 4
    Nix ingen ack tank.

Vilket är bäst om man vill köra frikyla också
    Inverter eller on-off pump?

10. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    För frikyla spelar det inte någon roll då den inte går via värmepumpen. Det handlar bara om hur man styr systemet.

Inverter utan extra tank får min röst, vilket som av de märken du räknar upp är tillräckligt bra. Det är viktigt att ha en lokal firma man kan få hjälp av vid kris.

11. T
    Medlem · Nivå 11
    Som Johannes säger så är passiv frikyla bara beroende av energibrunnen i vanliga fall.
    Jag hade då kikat på Daikins nya inverter pump eller Mitsubishis senaste. Daikins senaste kan du även köra aktiv kyla. Då reverserar du processen och kyler med kompressorn. Då får du ut 12 kW kyleffekt med kanske 1.5-2 kW inmatad effekt.
    Hålet ger ca 30W metern med passiv.
    Kan vara vettigt då man brukar tappa kylkapacitet när man behöver det som mest på sensommaren.

12. J
    Medlem Nivå 4
    Vvs killen jag känner o kommer anlita rekommenderar helt klart Thermia så det blir nog en sån i allafall.
    Frågan är bara vad jag kan hamna på i förbrukning, hur mycket jag tjänar/förlorar jämfört med pellets