Hej..
Jag har en gamal inglasad veranda på mitt hus, nu börjar fönsterbågarna på den ha gjort sitt. Underdelen på den ena sida är nästa helt upprutten... :(
Har någon tips på hu man gör spröjsade englas-fönster. Karmytter måtten är 1310x1310, det är 3x3 rutor (400x400) så det är ett ganska stort fönster...

Hur ska jag sammanfoga spröjsen i "korsen", finns det speciella frässtål som gör det hela lättare..
Tacksam för svar så att jag har någonting att göra på semestern.. :D

//
Per

Redigerat:
I
Det fanns förr färdigt listverk att köpa till både karm, bågar och spröjs.

De heter Svenska Träprofiler med ett fyrsiffrigt nummer för varje profil och relaterade till dåvarande SIS med två siffror före SIS-numret som var 81 81 13. Det fyrsiffriga numret relaterade till fräsens utseende.

Försök kolla med Sveriges Trävaruhandlareföreningars Centralförbund om de fortfarande är tillgängliga och be i så fall om STC-s katalog över profilerna, så kan du nog hitta det du söker.

Annars återstår bara att mäta upp de bef. profilerna och fräsa fram dem själv på en vertikalfräs med professionell fräskutter typ Felder eller liknande (dyra grejor).

Var oxå medveten om att det idag finns möjlighet att göra glaset helt i bågen och knäppa på en lösspröjs. Det underlättar fönsterputsningen avsevärt.

Korsningspunkten brukar vara utförd med en spröjs som går rakt igenom (den kortaste) och två spröjsar som ansluter vinkelrätt mot den. Glaset och kittet håller de mötande spröjsarna på plats. Möjligen finns oxå ett 'metallstift' rakt igenom i korsningspunkten för att fixera de mötande spröjsarna.

Tackar... nu har jag lite att jobba med..

//
Per

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.