Sommaren närmar sig och mitt sommarprojekt är att börja byta fönster i vårt elementhus (mockfjärd).
Är det någon som gjort det och har några tips och tricks som kan vara till hjälp?

• Gilla
sawallen
  • Laddar…
Mockfjärdshusen har bärande karmar, så du får montera karm i karm

Hade en fönstermontör här och kikade en snabbis häromdan, och han sa att det inte var några problem att ta ur karmen. Och han är van att montera fönster i elementhus!

• Gilla
  • Wow
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Då tror jag inte han har monterat i Mockfjärdshus... karmarna är bärande.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Har nu pratat med en tidigare anställd på Elementhus, och även en fönstermontör som bytt fönster i många Elementhus. Karmarna är INTE bärande, men tar man bort dom så finns det dåligt med material att fästa de nya karmarna i. Detta kan man lösa med att sätta nån form av skiva/bräda i sidorna på öppningen.

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Robbery skrev:
Har nu pratat med en tidigare anställd på Elementhus, och även en fönstermontör som bytt fönster i många Elementhus. Karmarna är INTE bärande, men tar man bort dom så finns det dåligt med material att fästa de nya karmarna i. Detta kan man lösa med att sätta nån form av skiva/bräda i sidorna på öppningen.
Så har jag gjort på många mockfjärdshus. Riv ut karm och smyg försiktigt, ta 15mm plywood och klyv upp i on jag minns rätt 200mm breda remsor, klä fönsterhålet med plywooden och skruva fast i ytterkanterna, limma gärna också. Det blir ett litet utrymme på ca 15mm mellan "elementet" och plywooden som man isolerar med lite isolering som man får skära till och dela.
Nu har man ordentligt med material att skruva fönstret i.
Tyvärr får man inte plats med standard fönster utan får beställa med specialmått.
Om jag minns rätt så är de befintliga fönsterna "helmått" dvs som exempel är ett #12 fönster 1200mm.
Detta gör att fönstret i mitt exempel bör bli 1200-15-15-drevmån = 1150mm.

• Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Så har jag gjort på många mockfjärdshus. Riv ut karm och smyg försiktigt, ta 15mm plywood och klyv upp i on jag minns rätt 200mm breda remsor, klä fönsterhålet med plywooden och skruva fast i ytterkanterna, limma gärna också. Det blir ett litet utrymme på ca 15mm mellan "elementet" och plywooden som man isolerar med lite isolering som man får skära till och dela.
Nu har man ordentligt med material att skruva fönstret i.
Tyvärr får man inte plats med standard fönster utan får beställa med specialmått.
Om jag minns rätt så är de befintliga fönsterna "helmått" dvs som exempel är ett #12 fönster 1200mm.
Detta gör att fönstret i mitt exempel bör bli 1200-15-15-drevmån = 1150mm.
Tack för detta inlägg, gav mig mycket i planeringen! Ser fram emot att få in nya fönster här hemma!!

Nu är jag igång, och idag kommer fönstren på plats! Har gått riktigt bra!!

ImageUploadedByByggahus.se1406828337.213828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1406828352.025520.jpg
Skapa konto

• Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
Robbery skrev:
[bild][bild]
Ser bra ut! Men sitter inte nedersta fodret för högt upp för att få dit ett bleck med fall?

Dom sitter provisoriskt, ska flytta ner den imorrn!

Nu sitter alla fönster på plats, bytte två själv i somras, men sen fick en firma ta över. Väntar tillökning i familjen vilken timme som helst, så det var skönt att slippa göra det själv!

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Lånar tråden för att ställa en fråga. Har ett elementhus där fönstret är bytt och jag upplever att det har sjunkit i mitten vidare sitter fönstret stenhårt inspänt och att fönsterramen bågnar inåt.

Är stolpen i mitten bärande eller rättare sagt var stolpen i mitten bärande?

Bifogar lite bilder. fönster kapad stolpe.jpg
Skapa konto
IMG_0364.jpg
Skapa konto
IMG_0383.jpg
Skapa konto

Fönstret ifråga är alltså det som ersatt de tidigare två FP10*16 med en stolpe i mellan,

Redigerat:
översta bilden är alltså uppochnervänd

Går tyvärr inte att se de första två bilderna :(
Kan nog vara så att väggelementet i mitten var bärande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.