Byggahus.se

Byta förstärkare

1. S
    Medlem · 34 inlägg
    Hej!
    Förstärkaren i mitt högtalarsystem (2.1 från logitech) gav upp.
    Tänkte ge mig på att koppla ny förstärkare till högtalarna, men vet inte riktigt hur jag ska koppla.
    Kan man dra högtalargaller direkt från baselement till nya förstärkaren tex. Eller hur ska man koppla.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E1825EEF-C8FC-4102-97D3-7EF739341624.jpeg
    Baksida av förstärkaren (Yamaha CR-620)

242FA6FF-7E5F-4B29-B392-E6A78BBCF772.jpeg
    Subwoofer med endast högtalarkabel.

3E63A93D-CFAE-423D-868F-BA852B6340C9.jpeg
    B94E158B-76F2-4936-9D7E-AB208B7D3D6C.jpeg
    Höger och vänster högtalare med resp. Anslutning. Kan man använts befintliga kablar, eller ska man öppna och löda dit högtalarlastbil direkt på elementen?

Tack på förhand!

2. S
    Medlem · 34 inlägg
    My god...
    Korrekturläsning är inte min starka sida.

Högtalargaller= högtalarkablar
    Högtalarlastbil (hur kan det här ens vara autokorrekt?! = högtalarkabel.

• Laddar…
  3. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 925 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
  4. H
    Medlem · 1 452 inlägg
    Den gamla Yamahaförstörkaren klarar med all säkerhet alldeles utmärkt väl av att driva subwoofern, däremot är det klokt att fixa någon form av crossoverkrets så att de låga frekvenserna går till subwoofern och de höga till satelliterna. Om du är händig med lödkolven kan du löda till en sådan krets själv.

5. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Du kan helt klart byta den gamla förstärkaren till en ny. Det enda är dels att den måste ha rätt uteffekt (watt), så att det stämmer med dina högtalare, dels att den måste vara en 2.1, dvs anpassad till ett system med subbas.

(Om du inte får tag på en sån, kan du teoretiskt använda två vanliga stereoförstärkare, men då måste du ha ett delningsfilter innan, och det är bara bökigt, särskilt ifall du inte är så hemma på sånt här. Krångla inte till det.)

Du kan använda de gamla kablarna. Om kontakterna inte passar, kan du löda dit nya, och löda direkt på högtalarelementens metallkontakter i värsta fall. Det enda du ska tänka på att dels vara noga med att hålla reda på plus och minus, dels inte använda för tunna kablar. Koppartåtarna (kardelerna) inne i dessa ska vara minst lika tjocka som vanlig elkabel (0,75 mm), är en enkel tumregel. Faktum är att det går alldeles utmärkt att använda vanlig elkabel.

6. S
    Medlem · 34 inlägg
    Ok!
    Och hur gör man en sådan crossoverkrets? :)

7. hevi
    Medlem · stockholm · 621 inlägg

hevi

Medlem
    Först och främst: Kudos för att du kör med en 40 år gammal stärkare -trächassie är ovanligt nuförtiden! Sedan till några små varningsklockor jag noterar som gör mig lite bekymrad...

Att öppna upp ett stort hål i subblådan genom att ta bort det aktiva förstärkeriet är inte OK -subbens prestanda bygger på att luften inne i lådan hålls kvar i lådan på ett kontrollerat och noga uträknat sätt, så om du öppnar upp nya hål i lådan så kommer det inte att låta bra oavsett vad för förstärkei du driver membranet med.

Vidare behöver signalen till subben filtreras för att det ska låta OK. Hur det måste filtreras beror på högtalarelementets beskaffenhet och hur lådan som högtalarelementet är monterat i är konstruerad, så det är mer eller mindre omöjligt att svara på hur du ska göra med mindre än att man vet exakt vilket element det rör sig om och hur lådan ser ut i detalj, och även då kräver det en hel del kunskap om elektroakustisk från din sida för att du ska kunna tillgodogöra sig de råd som då kan ges.

Så, det du frågar är lite som att fråga hur långt ett snöre är -det går lixom inte att ge ett entydigt svar!

8. S
    Medlem · 34 inlägg
    Subben tänkte jag bygga ny låda till. :)
    Tack för input!

9. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 925 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Varför bygga ny låda? Stoppa en subbasförstärkare i hålet. :cool:
    http://www.ljudfokus.se/reservdelar-hogtalare/slutsteg/146/
    Www.ljuda.se
    Www.hifikit.se
    hade mycket komponenter, delningsfilter mm förr.
    Vad är målet för ditt projekt?
    Du kanske skulle koppla till en sån här burk , eller bygga den inne i förstärkaren?
    Det ser ut att vara en stor baslåda. Vet du effekt och delningsfrekvens? Om du bygger en ny baslåda se till att den har samma volym, eller om den blir större så sätt en mellanvägg inne i lådan som minskar volymen subbasen jobbar i.

10. Mikael_L
    Medlem · 42 104 inlägg
    Alltså ...
    Allvarligt talat så är det allra bäst att du bara skrotar planerna. Det ljud du så småningom kan få ur de där högtalarna är absolut inte värt allt jobbet.

Och själv är jag en as-sucker på att alltid försöka fixa allt trasigt och snåla och tycker ofta att vägen till målet är minst lika rolig. Men detta skulle jag bara hiva i elektronikbingen, direkt.

Köp ett nytt 2.1-system, eller ett begagnat ifrån blocket. Mellanklass-hifi är typ inte värt nånting begagnat, så man fyndar helt klart på begagnatmarknaden.

Eller tjacka ett par schyssta stereo-högtalare från blocket och använd din snygga Yamaha-stärkare med träsidor. Det blir ju rätt läckert.
    Saker typ sådana här:
    https://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_Mordaunt_Short_ms_5_10_76276500.htm?ca=10&w=2

https://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_76277689.htm?ca=10&w=2
    (dessa Technics är absolut inte de mest välljudande i världen, men för 300 pix är det prisvärt)
    https://www.blocket.se/stockholm/Naim__Dynaudio__Thorens__Rega__73469050.htm?ca=10&w=2
    Lite dyrare, men en annan klass.

Sådana här Jamo och andra liknande Jamo-modeller, likväl som JBL TLX8 som brukar dyka upp på blocket för ca 500:-/par med jämna mellanrum har obotligt dåligt rykte bland audiofiler, men de är faktiskt roliga att lyssna på, och väl värda sina pengar för den som inte bryr sig om att låtsas vara audiofil.
    https://www.blocket.se/stockholm/Jamo_monitorer__Wharfedale_Super_Diamond_75343562.htm?ca=10&w=2

11. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 021 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Du börjar med att splitta kabeln från subben så att du kan ta signalen från både höger och vänster. Sen löder du ett enkelt filter som kapar diskanten mellan förstärkare och subhögtalare. En vanlig potentiometer fungerar.
    Här är schema, input från förstärkare och output till sub:

Passive20tone20control.gif

Enklare och antagligen inte så mycket dyrare att köpa nytt. Låter bättre gör det troligtvis också.

• Laddar…
  12. S
    Medlem · 34 inlägg
    Tack alla för svar.
    Som jag nu insett, så är det inte riktigt vad jag vad ute efter.
    Jag har velat använda yamahaförstärkaren länge, men inte haft råd att köpa några högtalare.
    Så nu när mitt 2.1 system gav upp, tänkte jag om det fanns någon lösning att koppla samman dem.

Men det verkar vara lite för mycket jobb för lite resultat.
    Blir till att köpa nytt 2.1 till tvn, och separata högtalare till yamahan när plånboken tillåter.

Det ser riktigt spännande (hah) ut att löda och grejja, men där är det tiden jag inte har tyvärr. Kanske i något framtida projekt.

// Peace

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.