Byggahus.se

Byta fönster - värde vid framtida försäljning

1. AndersPS
    Renoverare · Skåne · 1 702 inlägg

AndersPS

Renoverare
    Vi står i begrepp att byta fönster i vårt hus. Alla fönster är original från 58 resp 62. Tyvärr har vi 3 olika typer av fönster och kommer att göra om så att vi tvingas byta befintliga fönster, så det är inte aktuellt att renovera de befintliga.

Den stora frågan är PVC eller trä. Har fått intressanta offerter på båda alternativen, de PVC fönstren som vi tittar på är utseendemässigt snygga, inte klumpiga som äldre PVC kan vara. Träfönstren som vi tittar på är av billigare modeller från Norlux eller Mockfjärds, PVC från Nordiska fönster.

Personligen ser vi inte de nackdelar som ofta lyfts fram med PVC - att de öppnas inåt och utseendet - som något problem. Drehkipp uppfyller våra behov. Vi tycker dessutom att man kan roa sig med annat än måla, som alla andra renoveringsprojekt som man har igång. Att det är i princip halva priset med PVC är ju inte direkt en nackdel...

Men, hur ser det ut den dagen man ska sälja. Vi planerar att bo här 5-10 år minst, men det är ju ändå intressant att fundera över hur priset påverkas av fönstren. Vet att många av princip ogillar plastfönster.

Vad tror ni, och hur har ni som bytt fönster tänkt?

2. Hemmakatten
    Medlem · 11 760 inlägg
    Värdet beror ju inte enbart på fönstertypen. Vad är det för hustyp ni har? Och hur är prisbilden i området? Ju lägre marknadspris desto mindre betydelse har fönstren. Men är huset en 50-60talspärla är det en styggelse att sätta in pvc-fönster. Personligen skulle jag aldrig köpa ett hus med pvc-fönster. Men många här på forumet verkar ha sådana.

• Laddar…
  3. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 878 inlägg

pelpet

Medlem
    Välj fönster som passar huset. Helst så lika de gamla som möjligt. Ett hus med opassande fönster kan se rätt kajko ut.

4. AndersPS

AndersPS

Renoverare
    Idag finns det som sagt 3 typer av fönster i huset - en typ i ursprungsdelen med ett specialfönster i köket och en typ från tillbyggnaden 62.

Vi har varit i deras utställning och tittat och känt på fönstren, jag tycker de är väldigt stabila och "riktiga". Det kommer inte direkt att synas att det är PVC istället för trä - även en del av offerterna vi fått på träfönster har bredare karm/båge än de befintliga. Det är troligen för att få bättre isolervärde, många av fönstren är 1+1 glas som inte väger så mycket.

Invändigt renoverar vi väldigt modernt. Vi har höjt takhöjden, sätter in modernt kök etc, utvändigt försöker vi tydligare behålla stilen.

Med tanke på att det skiljer cirka 100 - 150.000:- mellan valen, pengar som kan gå till många andra delar av huset. Så man kan också tänka vart de pengarna gör störst nytta - i fönster eller tex badrum, kök eller att lägga golvvärme vs inte golvvärme.

Helt med på att fönstren ska passa huset - tycker båda varianterna fungerar, men det är ett bra inspel.

I första hand renoverar vi för att bo i huset, men det är ju inte fel att tänka framåt. Det kommer att säljas vid någon tidpunkt.

5. A
    Medlem · Vetlanda · 39 inlägg

Andreas.zeelo

Medlem
    Vi valde faktiskt bort ett relativt attraktivt hus där PVC-fönster var en av anledningarna.
    Dessa fönster hade bytts någon gång runt -09 och hade redan börjat blekna. Dessutom hade 2 handtag, det ena på en fönsterdörr och det andra på ett öppningsbart fönster spruckit.

Jag vet inte var detta var för tillverkare.

Detta var givetvis inte ända anledningen till att vi backade utan övriga materialval i huset kändes även billiga och var oprofessionellt utfört. Dessutom närmade sig en takrenovering och byte av värmepump.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Blekinge · 7 121 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Drehkipp finns även på träfönster. En suverän funktion. Många fönstertillverkare gömmer denna variant dock för privatkonsiment och där finns det bara för objekt, dvs hyreshus eller annat där man idag inte får montera utåtgående fönsterbågar.

7. AndersPS

AndersPS

Renoverare
    Det känns som att det är lika stor risk att det händer om man köper av de lite billigare träfönster-tillverkarna också.

Vi kommer ju att använda samma summa pengar, fast till exempel för att installera golvvärme i hela entréplan istället för i bara 2 rum eller liknande. Så frågan är vilket som ger störst utväxling.

8. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare
    Om du har x antal pengar, bör du få mer för huset, om du bytt mer än enbart fönster.
    Köpare tittar oftast på helheten och det är alltid en och annan sak som gillas eller ogillas. Har du tur, säljer du till någon som gärna vill ha PVC-fönster och golvvärme i hela entréplanet, än enbart exklusiva fönster.

9. J
    Medlem · Södermanland · 23 inlägg

Jerker63

Medlem
    En sak som man ska tänka på när det gäller fönster är att de fönster som marknadsförs som "underhållsfria", som t.ex. PVC-fönster, omvänt också är "omöjliga att underhålla"! Vad gör man när man får en skada på ett sånt fönster? Går det att byta en enskild del? Du kan knappast räkna med att kunna laga en skada på ett PVC-fönster utan att det syns.

Sen hävdar ju tillverkarna av dessa att materialet inte bleknar eller blir sprött etc., men hur säker på det kan man vara? Det har hävdats om olika plastprodukter sen de började tillverkas, men hur många exempel på missfärgad och spröd plast finns inte? Vid vilken tidpunkt i produktutvecklingen kan vi vara säkra på att utfästelserna stämmer?

En tredje sak i frågan om underhåll är om det kommer att finnas reservdelar till beslagen under fönstrets livslängd. Historiskt finns det massor av patenterade låsanordningar till fönster som inte gått att laga eftersom företaget gått i konkurs eller den produktionslinan är nedlagd. De stora fönstertillverkarna brukar inte garantera att hålla med reservdelar längre än 10 år, vilket säger en del om hur de själva ser på saken.

Gå till ett byggvaruhus och se vilka typer av låsanordningar som det finns att köpa där. Vissa konstruktioner har funnits på marknaden i över 100 år. De kommer förmodligen att finnas 100 år till.

Vet inte hur många potentiella husköpare som tänker som jag, men du förstår kanske att jag inte skulle köpa ett hus med PVC-fönster med mindre än att jag räknade in i budgeten att byta ut dem mot traditionella träfönster.

10. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 749 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Som köpare skulle jag nog främst tänka på hur fönstren åldras, och vad man har för möjligheter att måla/reparera/återställa dem när de åldras. Alla fönster åldras, självklart, men hur snabbt? Kan man måla om fönstret om de tappat färgen eller om man vill byta färgstälmning på huset?

Jag skulle personligen (både som köpare pch husägare) vara tveksam till PVC, mest för att jag är osäker på hur de skulle se ut om 5, 10, 15 eller 20 år. Och hur det fungerar att måla om dem om man vill/behöver...

Men visst är det skönt med golvvärme också, fast jag är fullt nöjd med att ha det in hall och kök - därvi har kakel, under trägolv tycker jag det är överflödigt eftersom våra golv är varma ändå (vi har platta på mark och satsade på en extratjock folierad gummimatta under vilket gör stor skillnad men utan att fördyra lika mycket som golvvärme)

Ett träfönster måste visserligen underhållas (om man inte köper alu-klädda fönster) men det går at göra själv och om man bara underhåller håller fönstren nåstan hur länge som helst?..

Själv bytte vi till alu-fönster eftersom vi har en sida av huset där det är väldigt svårt att komma åt och underhålla fönstren, och det fick sätta standarden för hela huset. Inte det billigaste valet, men vi är mycket nöjda.

Och jag var visste lite för långsam att skriva :)

Redigerat 16 aug 2015 14:06
    • Laddar…
  11. J

Jerker63

Medlem
    Aluminiumbeklädda fönster har jag sett förfärliga följder av! Det bildas kondens bakom aluminiumet och träet ruttnar bort. Bättre då att låta träet vara obehandlat, det håller längre!

12. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 749 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Möjligt, men om man inte kommer åt att underhålla fönstren ruttnar de också....

13. AndersPS

AndersPS

Renoverare
    Golvvärme var bara ett exempel, men det finns en fast budget för huset och dyrare fönster innebär mindre av något annat.

Det går i princip inte att måla PVC fönster över huvud taget, men alla leverantörer säljer idag SP-testade fönster, där man på artificiell väg utsätter dem för åldrande. Så det *bör* inte vara några större problem.

Det finns ju också exempel i detta forum där träfönster och trä/alu skadats så pass mycket att de behövt bytas ut efter 10-15 år.

Bra argument att det är svårt att laga. Är det en ren ytskada av mekanisk åverkan blir det nog knepigt, klart mycket enklare med träfönster då. Är det spanjolet, skenor, låsning eller liknande så tror jag inte det skiljer sig åt direkt, på längre sikt. Själva handtaget och låscylindern är ju standard och enkelt att byta.

Vi hade egentligen inte räknat med fönsterbyte alls, så ett alternativ är även att enbart byta ett fönster som är i dåligt skick och sen fortsätta ha originalfönstren. Tror dock att jag irriterar mig mer på att ha olika fönstertyper i samma rum...

14. AndersPS

AndersPS

Renoverare
    Nåväl, att påstå att alla gör det är väl en överdrift, men de seriösa iaf :D
    Rättar mig själv direkt!

15. J

Jerker63

Medlem
    Det beror naturligtvis på kvaliteten på träet, men viktigast är om träet är ständigt fuktigt. Trä som blir fuktigt och sedan torkar ut igen ruttnar inte. Det är ständig närvaro av fukt som är orsaken till det. Och felaktigt skydd för träet kan bygga in fukten och få den att stanna. Det var detta som hände i det fall där jag såg en hel hyresfastighet med fönster där de istället för att måla om fönstren hade klätt dem med aluminium. Ett genidrag ansåg den som föreslog det, men 10 år senare tvingades de byta allihop eftersom de ruttnat. Fel sorts färg kan få samma effekt, färg som är tät ( i syfte att hindra fukt att komma in) stänger inne fukten som redan finns i träet och med växlande temperatur bildas kondens och fukten fäller ut inne i träet och det blir till slut röta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.