Byta fönster - tänk på utseendet

3k läst  25 svar

1. M
    Husägare · Nivå 11
    Guiden är en bra och informativ grov vägledning.
    Vårt fritidshus från 30-talet har fönster i stil som vi idag kallar "funkis" fastän det var precis i början på den epoken åldersmässigt.

Samtidigt är detaljer viktiga. Små avvikelser t ex i förhållanden mellan ruta och karmbredd, fräsningar av profiler o s v kan vara helt avgörande för om det ser äkta ut eller inte.
    Skulle jag sätta fönster med aluminiumbeklädda nederkanter eller svarta gummi-mellanlister så hade det inte se klokt ut på ovan nämnda hus.

Redigerat 13 apr 2017 14:51
  2. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Jaså, är du en sådan fundamentalist åt det gamla hållet?

För min del vill jag ha det varmt och skönt i synnerhet i badrummet, och indraget vatten, (både varmt och kallt :wow: ), samt el är ju rätt praktiskt.
    Därmed inte sagt att utedass och avsaknad av el aldrig är rätt, för det kan det mkt väl vara.

3. H
    Medlem Nivå 6
    Är det någon som har tips på nya fönster som passar ett hus från 20-talet?

Typ 1,25*1,45 med sex rutor och mittpost, så som de flesta såg ut.
    Jag har letat förgäves men hittar inget som ser ok ut. De flesta har tjocka ramar och bred mittpost.
    Energivärde är inte viktigt för mig.

4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Du ska få pm av mig.

5. S
    Medlem Nivå 8
    Jag tänkte lite på den här biten i artikeln:

"För lekmannen är det ofta svårt att avgöra hur fönstren ska se ut om inga originalfönster finns kvar. Då är det guld värt att rådfråga en arkitekt innan man beslutar sig. Några timmars arkitektkonsultation är bättre än att sänka värdet på sitt hus."

Om det är svårt för amatörer att avgöra vad som ska sitta där egentligen, hur kan det då sänka värdet på huset? Det är ju oftast lekmän som köper husen och endast ett fåtal gånger är det arkitekter med kunskap om gammal design som är köparen.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · Nivå 9
    Lekmän har svårt att välja, men väldigt många inkl samma lekmän har lättare att se om valet blev lyckat eller misslyckat...

7. S
    Medlem Nivå 8
    Ja, givetvis, men det har inget att göra med hur tidsenligt fönsterna är utan hur bra de passar in enligt betraktaren. På så sätt kan ju originalfönsterna se tragiskt fula ut i lekmäns ögon även om det är "rätt" fönster.

• Laddar…
  8. J
    Medlem · Nivå 9
    Ganska ofta har originalutseende på ett hus "passat" ihop med de olika delarna. Vad man än tycker har man "vant sig" med att en viss typ av hus har en viss typ av fönster, även om det rent objektivt inte var den 100% optimala kombinationen. Detta gäller nästan oavsett tidsperiod.

Vilka hus / stilar / tidsepoker man tycker om varierar säkert. Men de flesta tidsepoker har faktiskt någon med känsla "komponerat" grundutseende och proportioner för ett hus. En påläst lekman som läser / tittar / funderar kan nog oftast göra ett hyggligt val, men den som väljer utan att vare sig ha känsla eller är påläst kan förfula huset rejält.

Detta gäller lika mycket om ett modernt funkishus får sekelskiftetstil på fönstren med höga spröjsade fönster, eller jugendhuset får kvadratiska perspektivfönster. Det hela ser malplacerat ut. Proportioner och stil skär sig totalt.

9. S
    Medlem Nivå 8
    Alla har såklart åsikter och kan läsa på inom tidsenlig design för att bilda sig en uppfattning om hur det borde se ut. Men enligt mig så är det ingen värdeminskning förrän huset säljs under utropspriset på grund av just fönsterna i det här fallet. Vilket känns lite otroligt idag med tanke på hur bostadsmarknaden ser ut.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Nivå 9
    Med det sättet att resonera så kan man göra vadsomhelst med huset eftersom marknaden ändå är så bra.

För några spekulanter är troligen estetiken viktig. För andra är andra värden viktiga och de skiter i estetiken.

Lite som att säga att fem i tolv får alla ragg på krogen, så det spelar ingen roll hur man ser ut eller beter sig... Alla får ju gå hem med nån... (och i jämförelsen, du hade kanske fått ÄNNU bättre betalt för din bostad om den dessutom varit snygg mot att det sitter fönster som inte alls passar in...)

Många har bra koll själva, men de som inte har det tycker jag ska ta hjälp för att göra ett bra val av fönster. En del har faktiskt inte koll alls på proportioner och stil, det blir man smärtsamt medveten om när man ser hur endel hus ser ut.

Men givetvis, alla gör som de vill med sitt hus (nästan, för speciellt äldre hus i områden med visst skydd så krävs faktiskt bygglov för tex fönsterbyte, man får i dessa fall inte förvanska utseendet).

11. Erik85
    Medlem Nivå 1
    Bra artikel!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: